Viking Lines vakter tog barnens kex och bananer
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-11
Familjen: De uppträdde hotfullt och aggressivt - vi kanske anmäler dem för rasism
Familjen Dehghani skulle åka på en kryssning till Mariehamn. Men vakterna tömde familjens väskor på barnens bananer, kex och chips. Efteråt har familjen funderat på att anmäla rederiet för diskriminering.
När familjen för några veckor sedan skulle åka på en kryssning till Mariehamn, började problemen redan i Vinging Lines terminal.
Naser Dehghani skulle med sin fru, två barn och sina bröder gå ombord på fartyget när de stoppades av vakterna.
De krävde att familjen skulle kasta de bananer, kex och risifrutti de hade i packningen. Inget mat fick tas med ombord.
- Jag tyckte att det var konstigt. Alla som har barn vet att de kan behöva ett mellanmål ibland, men jag gjorde som de sa. Sen krävde de att jag skulle kasta ut det som fanns i min sons Spiderman-matlåda också, skriver Svenska Dagbladet.
Kexen på golvet
Av lådans fyra kex hamnade två på golvet. Vakterna krävde att kexen skulle plockas upp från golvet.
Familjen beskriver vakternas beteende som mycket hotfullt och aggressivt. Dessutom upplevde familjen att det var bara de som behandlades bryskt. Andra familjer släpptes förbi utan kontroll, enligt familjen.
Dagen efter händelsen berättade familjen för Viking Line vad de varit med om. Vakterna som tjänstgjort dagen före var nu lediga, var beskedet, och någon på Viking Line skulle ta kontat med familjen Dehghani.
Men ingen hörde av sig.
Först två veckor senare fick Helena Kneck, informationsansvarig på Viking Line veta om det inträffade.
Varför tog det sådan tid för dig att få besked?
- Flera i personalen som var i tjänst vid tillfället gick av sitt pass och därför fördes inte all information vidare.
Vad händer nu?
- Nu har den drabbade familjen och Viking Line varit i kontakt med varandra och saken är utagerad. Vi kommer snarast att lämna över en skriftlig ursäkt för det inträffade till familjen. Och vi ska givetvis se till att detta inte händer igen.
Har familjen dragit tillbaka sitt hot om att anmäla er för diskriminering?
- Så har jag förstått saken. Vi har rutinmässiga kontroller där alla passagerare eller slumpvis utvalda granskas. Men vi vill inte bli förknippade med diskriminering för det. Alla som reser är ju våra gäster. Och deras trevliga resa ska börja redan i terminalen. Så vill vi ha det.
Får familjen någon kompensation för det som hänt?
- Det pågår en diskussion om det på kontoret i Mariehamn, men mer vet jag inte.
Nasi Dehghani säger till aftonbladet.se att för honom handlar det om principer och hur vi behandlar varandra i samhället.
- Om Viking Line skriftligt tar avstånd från hur vakterna betedde sig mot min familj så kan jag tänka mig att inte gå vidare med diskrimineringshotet. Jag vill kunna visa för mina barn att det här inte ska hända igen. Visst har jag har fått ett muntligt löfte - men hur visar jag det för mina barn?
Också det konkurrerande rederiet Silja Line har regler för vilken mat man få ta med ombord.
Enligt Ats Joorits, försäljnings- och marknadsdirektör samt vice vd på Tallink Silja AB, är reglerna till för att gästerna ska handla i restaurangerna ombord.
- Vi bedriver restaurangverksamhet på båtarna och den vill skydda, säger Ats Joorits.
Men skulle det som hände för familjen Dehghani kunna hända på Silja Line?
- Varje fall bedöms separat. Visst har även vi regler, men om farmor stoppat ner en frukt eller smörgås i barnens packning så stoppas man inte för det. Det är ju rena dumheter. Vad vi vill är att gästerna inte dukar upp egen medhavd brunch i hytten utan vill man ha mat hänvisas man till våra restauranger ombord, säger Ats Joorits.