Panik ombord när svenskt charterplan nödlandade

Uppdaterad 2012-07-08 | Publicerad 2012-07-07

Malmö Aviations Avro RJ 100 innan landning i Palma, Mallorca. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.

Fritidsresor skulle flyga hundra semesterfirare från Malmö till Mallorca.

Men rökutveckling i cockpit förvandlade flygresan till en mardröm.

– Folk skrek i panik att de inte vill dö, säger Mattias Sonngård, 23.

Det var i fredags kväll som planet drabbades av problem under inflygningen till Palma de Mallorca Airport. Den spanska motsvarigheten till Luftfartsverket bekräftar incidenten. "Ett plan från Malmö landade med rök i kabinen", skriver presskontakten Cristina Díaz Río i ett mejl till Aftonbladet.

Livrädda passagerare

Planet tillhör flygbolaget Malmö Aviation och var chartrat av researrangören Fritidsresor.

Enligt Malmö Aviation kom röken från en trasig skärm i cock-pit.

– Det var aldrig någon fara för passagerarna men de genomförde en så kallad prioriterad landning, säger Marie Malmros vid Fritidsresor.

Men de passagerare som Aftonbladet talat med ger en annan bild av incidenten. Mattias Sonngård skulle på semester tillsammans med sin flickvän och sina svärföräldrar.

– Det var som på film när plan kraschar, fullkomligt kaos. Folk skrek att de inte vill dö och slet i flygvärdinnorna, säger han.

Svimmade av rädsla

Tio minuter innan landning meddelade en av flygvärdinnorna att planet fått ett tekniskt fel. Enligt Mattias Sonngård fick passagerarna inte veta mer än att de skulle förbereda sig på en kraschlandning - och att ambulanspersonal och brandkår väntade nere på marken.

En man svimmade, berättar Mattias Sonngård.

– Vi var många som förberedde oss på att dö under de där minuterna, säger han.

Han är mycket kritisk till hur kabinpersonalen hanterade incidenten.

– Flygvärdinnorna gav ett skräckslaget intryck, en av dem var alldeles gråtfärdig. Det var deras agerande som gav oss dödsångest. de förmedlade att vi alla skulle dö, säger han.

Ingen krishjälp

Efter landningen - som gick bra - väntade ingen krishjälp för passagerarna, berättar Mattias Sonngård.

– Det var bara tack och hej. Det var fruktansvärt oprofessionellt och amatörmässigt alltihop. Ingen berättade ens vad det var som hade hänt, säger han.

Fritidsresor bekräftar att passagerarna inte fick någon krishjälp efter landningen - och kritiserar sin partner Malmö Aviation.

– En del uppfattade incidenten som mycket obehaglig och blev rädda. Många tycker också att Malmö Aviation brustit i information och inte tagit passagerarnas oro på allvar. Vid en incident bör passagerarna samlas efter flygningen för information från besättningen om vad som hänt. Det gjordes inte den här gången, säger Marie Malmros.

"Kanske har brustit"

Under lördagen ringde Fritidsresor upp alla passagerare ombord och erbjöd psykologsamtal.

Malmö Aviation medger att det inte fanns någon krishjälp på plats vid flygplatsen.

– Det kanske har brustit där. Vi tar all oro på största allvar, men i och med att vi inte har några personer på plats i Mallorca är det svårt att samla ihop passagerarna, säger Andreas Engzell, kommunikatör vid Malmö Aviation.

ANNONS