Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

”Jag känner mig lurad”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-15

Billiga resan blev 1 000 kronor dyrare – i efterhand

Emma Hansson, 29, och hennes pojkvän hittade en billig resa till Bangkok, som de bokade och betalade.

Men dagen därpå krävde resebyrån ytterligare nästan tusen kronor.

Den internetbaserade resebyrån Travelpartner låg några hundralappar under nästa alternativ på en jämförelsesajt på internet. Emma Hansson bokade och betalningen drogs från Visakortet. De fick ett kvitto via mejl.

Men dagen därpå kom ett nytt mejl från resebyrån. Där stod det att de, före kl 16 samma dag, måste betala drygt 900 kr till, annars skulle resan avbokas.

– De skyllde detta på att de fått fel info från flygbolaget. Ändå låg dessa felaktiga priser kvar i mer än 36 timmar på sajten efter detta. Jag känner mig lurad, säger Emma.

– De var så nonchalanta i mejl och telefon att vi till slut kände att vi hellre betalar mer någon annanstans för att slippa Travelpartner.

Måste stå i villkor

Enligt Konsumentverket kan priset höjas även om du redan betalat din resa. Det kan röra sig om exempelvis höjda bränsletillägg eller skatter. Detta måste stå i resebyråns villkor.

Konsumentverket har inte fått in anmälningar mot Travelpartner, men efterdebiteringar är välkänt för deras jurist, Jessie Cargill Ek:

–?Om en resebyrå systematiskt tilläggsdebiterar pengar bryter man mot diverse lagar och avtal.

Känner till fallet

På Travelpartner känner resebyråchefen Camilla Carlsson till fallet med Emma och hennes pojkvän.

Har ni förståelse för att kunder känner sig vilseledda?

– Just i det här fallet har det blivit olyckligt eftersom kontoret inte var bemannat när de beställde resan. Att arrangören ändrade priset kan vi inte göra något åt, vi är bara återförsäljare, säger Camilla Carlsson.

Detta gäller för efterdebitering

Agneta Elmegård

ANNONS