Nytt supertåg spränger drömgräns: 500 km/tim

Uppdaterad 2011-04-07 | Publicerad 2011-02-23

Japan tänker slå rekord på räls – satsar 400 miljarder

Japans nya höghastighetståg kan räkna med konkurrens från framförallt Kina, som också storsatsar på supersnabba järnvägsförbindelser.

Om du har lätt för att bli illamående på X2000, då ska du hålla dig borta från Japans nya supertåg.

Snart spräcker japanerna drömgränsen på 500 kilometer i timmen.

Japanerna har en tradition av att vara bäst på höghastighetståg, ända tills kineserna började utmana.

Men nu har Japan planer på att åter ta kommandot i teknikutvecklingen.

Mer än halverar restiden

Central Japan Railway Company planerar ett nytt supertåg mellan Tokyo och Nagoya som når en topphastighet på 500 kilometer i timmen.

Först 2027 kommer den nya linjen vara i drift och kortar då restiden mellan de två städerna från 95 till 40 minuter.

Hela kalaset, med tåg och spår, kommer att kosta cirka 400 miljarder kronor att bygga. I den budgeten ingår en anslutning till Osaka som blir klar runt år 2045.

Rekordet nära 600 km/tim

För att kunna köra tåg i dessa extrema hastigheter används så kallad Maglevteknik. Tåget vilar på magneträls som eliminerar friktionen mellan tåg och räls. Det gör tåget snabbt, ljudlöst och behagligt att färdas med. Man har gjort försök med Maglevtåg utan passagerare och fått upp dem i 581 kilometer i timmen.

Men Kina lär inte "sitta stilla i tåget". Japans granne och gamla rival satsar på att ha 13000 kilometer höghastighetstågspår klart redan nästa år. Och man har redan testat hastigheter på upp till 416 kilometer i timmen.

ANNONS