”Ryanair är luft- fartens pajasar”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-02
SAS i ordkrig med lågprisjätten
Mitt i semesterrusningen har ett ordkrig har blossat upp mellan flygbolagen SAS och Ryanair.
– Ryanair är luftfartens pajasar, säger Niclas Härenstam, presschef på SAS
– Sköt er själva, säger Erik Elmsäter, Sverigechef på Ryanair.
Bakom konflikten ligger en sammanblandning av statistik över flygtrafikens punktlighet. Bolagen bråkar om vem som är bäst på att landa på utsatt tid.
– SAS flygningar är mer försenade än vad våra är, säger Ryanair.
– Ryanair pratar i nattmössan och presenterar gammal statistik, säger Niclas Härenstam på SAS.
Olika underlag
Vem som har rätt beror på vilken statistik man tittar på. Ryanair är punktligare än SAS enligt statistik från AEA (Association of European Airlines) mellan november och mars i år. SAS är punktligare än Ryanair enligt Flightstats, ett annat mätinstrument, som har något färskare siffror.
– Vi har tröttnat på att Ryanair glider på sanningen, säger Härenstam på SAS
– SAS borde ägna sig åt att komma tillrätta med sina ekonomiska förluster i stället för att ifrågasätta våra siffror, svarar Erik Elmsäter på Ryanair till Destination. Flygbolaget SAS har kraschat om ett år eller köpts upp av Lufthansa, tillägger han.
– Är det nåt som kraschar snart så är det Ryanairs kundservice, kontrar Härenstam på SAS. Folk har tröttnat på Ryanairs dolda avgifter, säger han till Destination.
Jämför äpplen med päron
Pajkastningen är i full gång och har utvecklats till ett öppet luftkrig. Efter att de stridande konstaterat att de jämför äpplen med päron, alltså olika statistik, så har bråket glidit över till att handla om de olika siffrornas tillförlitlighet.
– Flightstats är inte officiella. AEA har de officiella mätningarna. Erkänn ert misstag, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.
– Flightstats och AEA är precis lika tillförlitliga i sin statistik, hävdar Härenstam på SAS. Skillnaden är att Flightstats är mycket snabbare och omfattar alla bolag.