Hoppa till innehållAftonbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

Här gör Ferrari-tåget sin första resa

Uppdaterad 2014-05-20 | Publicerad 2012-04-23

Supertåget är utrustat med biovagn och panoramafönster

Italiens nya höghastighetståg uppges vara snabbast i Europa.

I april kunde de första passagerarna kliva på det mörkröda ”Ferrari-tåget” för dess premiärresa.

Italiens första privatägda höghastighetståg .Italo är utrustat med en biovagn, lädersäten och panoramafönster.

I april i år tog det Ferrari-röda tåget med en grupp journalister på sin första resa från Rom till Neapel.

Tåget kommer att trafikera en 75 mil lång sträcka från Salerno i söder via Rom till Turin i norr. Det har uppgetts kunna göra 360 km/tim, vilket är snabbare än både de franska och spanska tågmotsvarigheterna.

.Italo-tågen togs i kommersiellt bruk på lördag den 28 april på linjen Neapel–Milano via Rom. Det skriver det franska företaget Alstom, som tillverkat tågen, på sin hemsida.

I slutet av året kommer den trafikerade sträckan utökas till Salerno, Turin och Venedig.

Billigare biljettpriser

Det statligt ägda Trenitalia äger järnvägen, stationerna och väntrummen. Men företaget NTV, som styrs av Ferrari-chefen Luca Cordero di Montezemolo, hoppas kunna utmana jätten bland annat genom att erbjuda passagerare billigare biljettpriser om resan bokas i god tid före avresan.

Enligt norska Standbynews.no kostar en resa från Milano till Rom med de nya höghastighetstågen omkring 30 euro, eller 265 kronor. Detta har redan fått Trenitalia att sänka sina biljettpriser.

Montezemolo säger till The Sun Daily att målet är att .Italo-tågen ska transportera nio miljoner passagerare inom tre år. 25 tåg planeras vara i bruk till januari 2013.