Borda flygplanet på halva tiden

Publicerad 2011-09-07

Med ”The Steffen Method” slipper du trängas på flyget

Med Steffen-metoden gick boarding-proceduren på halva tiden.

De flesta av oss brukar väl göra tummen ned för stökiga, bökiga och tidsödande ombordstigningar på flygplan.

Men nu kan en ny metod råda bot på trängseln.

Då kan hela proceduren gå dubbelt så snabbt.

”The Steffen Method” kallas det nya koncept som uppkallats efter den amerikanske astronomen Jason Steffen.

Han fastnade 2008 i just en seg och utdragen boarding som tog en evighet.

Väl hemma igen satte han sig ned och körde ett antal datorsimuleringar för att försöka kläcka det ultimata sättet att borda ett flygplan.

Doktor Steffen publicerade nyligen sina rön i The Journal of Air Transport Management, något som här och var lett till lite höjda ögonbryn inom flygbranschen.

Effektivare än Wilma

För ända fram tills nu har ”The Wilma Method” ansetts som det bästa sättet att få in passagerarna snabb och smidigt.

Via den slussas fönsterpassagerarna in först, sedan mittstolarna och till sist de som sitter vid gången. Wilma anses leda till 40 procents bättre effektivitet än andra metoder, till exempel helt onumrerat.

Men nu har alltså en amerikansk astronom klurat ut ett ännu bättre sätt som näsan halverar Wilma i tid.

Varannan rad

Jason Steffen förordar att boardingen ska ske med varannan rad i taget. Exempelvis 12A först, sedan 10A, 8A och så vidare. Därefter följaktligen 9A, 7A, 5A och så vidare.

Sker boardingen så, menar Jason Steffen, undviker man trängsel om minimalt utrymme när till exempel handbagaget ska stuvas upp.

Tv-producenten John Hotchkiss beslöt att testa Wilma mot Steffen och några andra boardingvarianter, bland annat att fylla planet bakifrån och fram, i sin tv-show ”This v That”.

Gemensamt för alla varianterna var att föräldrar med barn givetvis fick gå ombord först eftersom de alltid vill sitta tillsammans.

Bäst i test

72 frivilliga ”resenärer”, alla med handbagage med sig ombord, ställde sedan upp och genomförde ett antal boarding på en Boeing 757 i Hollywood.

Wilma och Steffen vann överlägset och där Steffen faktiskt var nästan dubbelt så snabb som Wilmas knappa sju minuter.

Astronomen som gett flygbranschen lite att fundera över var givetvis mycket nöjd med testutfallet.

– Den metod jag föreslog gjorde bäst i från sig och de övriga hamnade där jag förutsagt att de skulle hamna, säger Jason Steffen.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln