Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Vanligt att svenskar kör båt – onyktra

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2011-06-29

Nya Båtlivsundersökningen visar på akut okunskap om reglerna bland svensk båtförare

18 procent av svenska båtförare har kört onyktra.

Detta trots att det både är förbjudet – och farligt.

Här är listan på Sveriges mest olycksdrabbade farvatten.

Tänker du dra ut på sjön på semestern – se upp!

Nästan var femte svensk erkänner att de någon gång har kört båt berusad. Detta trots den skärpta lagen om fylleri till sjöss.

Uppgifterna kommer från den nya Båtlivsundersökningen som genomförts av Norm på uppdrag av Mekonomen. 

I undersökningen, där 1000 svenskar svarat på 50 frågor om sina sjövanor, uppger så många som 18 procent att de någon gång kört båt berusad. Var tionde har gjort det upprepade gånger.

På Kustbevakningen bekräftar man att många båtförare fastnar i kontroller för att de druckit alkohol.

– Vi tar fyllor från Strömstad i norr och ända ner till Laholmsbukten. Även i Vänern tar vi folk som kör onyktra, säger Ragnhild Busqvist som är vaktahavande befäl på Kustbevakningen väst.

Var tas flest fyllor?

– Det är väldigt väderbetingat. Nu i midsommarhelgen så var det i de områden där solen sken som det hände mest, säger Kustbevakningens informationschef Lotta Brandström.

Hårdare lagar ger effekt

En av anledningarna till att så många kör onyktra kan vara att man inte känner till de nya lagar som gäller på sjön.

– Bara för några år sedan var det ju nästan okej att var lite berusad på sjön, och det sitter kvar i bakhuvudet på folk, säger Ragnhild Busqvist.

De nya reglerna ger Kustbevakningen rätt att kontrollera båtförare, och trots att många är omedvetna om de nya reglerna så märker man av en förbättring.

– Folk har lärt sig det börjar bli bättre, konstaterar Pigge Ottfalk, vakthavande befäl på Kustbevakningen öst.

Vad kan jag göra för att undvika att stöta ihop med onyktra förare?

– Åk på så lågt trafikerade farvatten som möjligt för att undvika olyckor. Där man har de stora trafikknutarna är det ju alltid tätt med båtar, men där är också Kustbevakningens kontroller mer frekventa, säger Pigge Ottfalk.

Båtlivsundersökningen i siffror:

18 procent har ingen kunskap om vad lagen säger på sjön.

18 procent av alla svenska båtägare har någon gång kört båt berusad. 12 procent av alla svenska båtägare har kört berusad vid flera tillfällen.

39 procent svarar att om någon annan kör båten är det upp till föraren om han vill dricka eller ej.

82 procent svarar att de tar ett stort ansvar på sjön.

88 procent svarar att de alltid tar hänsyn till mötande och närliggande båtar.

76 procent svarar att de alltid följer uppsatta skyltar och fartbegränsningar.

(Källa: Mekonomens BåtLivs-undersökning, genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen)

Fakta: Sjöfylleri

Sedan den första juni 2010 finns en fast gräns på 0,2 promille för sjöfylleri.

Regeln gäller alla fartyg som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.

För båtar under tio meter eller båtar som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare: Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt.

Både den som framför fartyget och personer ombord, med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande, omfattas av reglerna.

Den som har 1 promille alkohol i blodet eller mer döms i normalfallet för grovt sjöfylleri.

Kustbevakningen och Polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller till sjöss.

(Källa: Kustbevakningen)

Följ ämnen i artikeln