Reklamfilmen "uppmuntrar sexturism"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-19

Bar rumpa tas bort ur ny kampanj

Bar rumpa upprör. Kroatiens turistbyrå anklagas för sexism och att uppmuntra sexturism i sin nya reklamfilm. Denna bild är inte filmen.

Kroatiens nya tv-reklam har stoppats.

Filmen visar en rumpan på en solbadande kvinna.

Nu anklagas den för att uppmuntra sexturism.

Svanar är oskyldigare än rumpor. Bilden är från Kroatiska turisbyråns hemsida efter skandalen.

Filmen som är 30 sekunder lång visar en rumpan på en solbadande kvinna i tre sekunder.

Det är Kroatiska turistbyrån som står bakom filmen som nu stämplas som sexistisk av landets egen premiärminister, Jadranka Kosor, skriver Daily Mail.

Flera kvinnorättsgrupper har anklagat filmen för att uppmuntra sexturism efter att den visats på CNN och BBC.

Ber om ursäkt

Nu ber Kroatiska turistbyrån om ursäkt på sin hemsida.

– Vi tog inte helt hänsyn till det större sammanhanget", säger reklambyrån som gjort filmen.

Inte första gången

Kroatiska turistbyrån är inte ensam i branschen om att väcka proteststormar för sina reklamfilmer.

Visit Denmark anklagades för att uppmuntra sexuell lösaktighet föra året.

Filmen visade en kvinna med ett barn i famnen som efterlyser barnets far. Fadern ska ha besökt Danmark som turist och då haft sex med kvinnan, vilket resulterat med barnet i filmen.

Det hela var givetvis påhittat men skapade förutom kritiken en storm av svart på Youtube från män som hävdade att de var far till barnet.

Se klippet från Visit Denmark här nedan:

ANNONS