Här är flygplanet – från framtiden

Uppdaterad 2012-08-09 | Publicerad 2011-06-14

Framtiden är här.

Airbus har släppt sin skiss över ett flygplan från år 2050.

– Designen visar att själva resan kan bli ett äventyr… lika mycket som destinationen, säger Charles Champion, vice vd för Airbus.

Bra utsikt Fönstren i framtidens flygplan kommer att skilja sig en smula från de resenärerna är vana vid idag.

Fönstret ut mot världen har aldrig varit större.

I går presenterade Airbus i London sin vision för hur ett flygplan kommer att se ut om 40 år.

Och 2050 är resandet helt klart en annan upplevelse.

Ingen klasskillnad

För det första försvinner enligt Airbus uppdelningen mellan första, business och ekonomiklass.

I stället delas planet upp i tre andra delar, skriver Daily Mail.

Planets främre parti är till för avslappning.

I den delen, som Airbus kallar ”den vitaliserande zonen”, kommer passagerare koppla av med hjälp av bland annat vitaminberikad luft, stämningsbelysning, aromaterapi och akupressurbehandlingar.

Bar och golfbana

Mittenpartiet är ”den sociala zonen” med en bar där resande kan mingla runt samt en virtuell golfbana.

Passagerarna i planets främre och mittparti kommer att kunna se allt som händer utanför planet, både på sidorna och rakt fram, tack vare de transparenta fönstren.

Drivs av kroppsvärme

Den bakre delen av flygplanet är ”den smarta zonen”, till för människor som sitter och arbetar. Där ska platserna vara skräddarsydda för att tillgodose individuella behov. Det kommer att finnas holografiska pop-up-displayer som drivs av passagerarnas egna kroppsvärme.

Den nya tekniken innebär att resenärerna i praktiken kommer att kunna sitta vid en skärm i planet och prata med eller läsa godnattsagor för sina barn som kanske stannar hemma, skriver Daily Mail.

Miljövänligt

Airbus vice vd, Charles Champion, sa i går på presentationen att framtidens resenärer kommer att vara mycket miljömedvetna. Det högteknologiska planet ska därför också vara fullspäckat med teknik för att minska bränsleförbrukning, utsläpp, avfall och buller.

– Designen visar att själva resan kan bli ett äventyr… lika mycket som destinationen, säger han.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln