Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Billig resejätte storsatsar i Sverige

Uppdaterad 2011-10-12 | Publicerad 2011-10-11

Har slagit sig in i topp på listor över billigaste resorna just nu

Nu skakas den svenska resemarknaden om av en ny utmanare.

Den amerikanska jätte–nätresebyrån Expedia utmanar med billiga paketresor.

– Vårt mål är att bli den ledande internetresebyrån i Skandinavien inom en treårsperiod, säger Charlotte Gogstad som är Expedias vd i Skandinavien.

Den amerikanska nätresebyrån Expedia är en jätte på den globala resemarknaden. Sedan starten 1996 har de seglat upp som den största onlineresearrangören i världen.

Nu storsatsar de på den svenska marknaden – och satsningen har redan gett resultat.

Vid en sökning på den oberoende resesökmotorn Destination.se är idag nästan hälften av de billigaste resealternativen signerade Expedia.

– Det är bra att det kommer upp flera lågprisbolag, då blir marknaden mer fragmenterad och det blir ett större utbud för kunden, säger Claudia Gomez på Destination.

Storleken har betydelse

– Vårt mål är att bli den ledande internetresebyrån i Skandinavien inom en treårsperiod, säger Charlotte Gogstad.

Hon menar att anledningen till att Expedia kan erbjuda lägre priser än många av konkurrenterna är deras storlek i världen.

– Vi är världens största nätresebyrå och samarbetar med 140 000 hotell och över 300 flygbolag världen över. Tack vare vår storlek kan vi förhandla om priser globalt och det är något som de svenska kunderna tjänar på, säger Charlotte Gogstad.

På konkurrenten Etraveli, som är de som idag har den största andelen av den nordiska marknaden, välkomnar man konkurrensen.

– Att det kommer en konkurrent som storsatsar är utmanande och gör att vi måste anstränga oss ytterligare lite mer. Alltid nyttigt att bli utmanade. Att Expedia kommer in nu och gör en stor satsning kommer vi så klart att följa och mäta hur de lyckas. De är en stor aktör med resurser och som vi har respekt för. Däremot kommer vi inte ligga på latsidan. Vi kommer göra våra satsningar också så klart, säger marknadsdirektör Marléne Wallberg.

Fler lågprisbolag

Hittills i år har antal sökningar på den svenska Expedia-sajten ökat med 25 procent, och det lär inte bli sämre när sökningar nu visar att de erbjuder en stor del av de billigaste höstresorna.

Men det finns fler anledningar för de svenska researrangörerna att vara oroliga.

RESA har tidigare skrivit om hur det norska lågprisbolaget Solfaktor jobbar sig in på den svenska marknaden genom att erbjuda billiga resor.

– Vi är bättre på att hitta billiga produkter och satsar knallhårt på den svenska marknaden. Konkurrenterna borde bli bättre, sa Jason Eckhoff på Solfaktor när RESA visade honom hur Solfaktor dominerade listorna på de billigaste resorna i somras.

Nu får Solfaktor och de andra arrangörerna se sig rejält utmanade av Expedia – upplagt för priskrig?