”Värsta krisen som flyget varit med om”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-29

Expert tror på 25
konkurser före nyår

Flygplansbranschen är i djup kris.

Före nyår förutspår experter att ytterligare 25 bolag kommer att gå i konkurs.

– Det är akut för många bolag just nu. Det är den värsta krisen som flyget varit med om, säger Anders Lidman, flyganalytiker.

Höga bränslepriser har sugit musten ur många flygbolag och betydligt fler än nu konkursade Sterling ligger illa till.

Även "bra" bolag kan falla

– Krisen har accelererats av de höga bränslekostnaderna vilket har gjort flyget olönsamt. Bolagens uthållighet utmattas och även bra bolag kan snabbt hamna i problem. Det går väldigt fort när marknaden sjunker, säger Anders Lidman som tidigare varit analytiker hos Luftfartsverket och nu arbetar som konsult åt svenska flygplatser.

Hans analys är att flygbranschen går mot en tuff framtid till mötes.

"En väldigt dålig prognos"

– Det är en väldigt dålig prognos framöver. Som det ser ut nu är det både färre resenärer ombord och de som reser betalar mindre, säger Anders Lidman.

Han förutspår att omkring 25 bolag kommer att gå i konkurs innan årsskiftet.

– Ja och det baserar jag bland annat på att Willie Walsh, British Airways vd, har gjort den prognosen. Han är en pålitlig källa i de här sammanhangen, säger Anders Lidman.

Trots det stora antalet konkurser som förväntas tror han inte att det är någon fara för att linjetrafiken ska minska.

– Nej, det kommer att bildas nya bolag och de bolag som finns kvar kommer att utöka sina rutter.

Är det större risk att köpa biljetter med lågprisflyg än hos traditionella flygbolag?

– Nej, egentligen inte. Situationen är den samma både bland lågprisbolagen och de traditionella. Och exakt vilka bolag som ligger dåligt till vill jag inte gå in på eftersom det lätt kan bli en självuppfyllande profetia. Dessutom är det svårt att göra en fullständig analys av läget i ett bolag.

Kommer biljettpriserna att stiga?

– Det är svårt att säga hur priserna kommer att påverkas. Men så länge Ryanair finns med blir det förmodligen inte dyrare av konkurrensskäl. Dessutom vet flygbolagen om att det kan vara riskabelt att höja priserna i lågkonjunkturen.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln