Så får du pengarna tillbaka för resan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-29

”Man ska vända sig till sin bank och höra efter”

Sterlings konkurs innebär att alla flyg ställs in.

Men det går att få ersättning i vissa fall.

– Om man köpt biljetten med bankkort kan man vända sig till sin bank och försöka få tillbaka pengarna den vägen, säger Jessie Cargill Ek, jurist vid Konsumentverket.

Enligt konsumentkreditlagen finns det möjlighet att få ersättning i vissa fall.

– Om du har handlat på kredit kan du ställa samma krav på kreditgivaren som på leverantören, säger Ulf Rydstedt, jurist vid Konsumenternas bank- och finansbyrå.

”Vänd dig till banken”

Det innebär att man därmed har rätt till ersättning för resan om man handlat på kredit, enligt Rydstedt.

Men även om man handlat med vanligt betalkort finns det möjlighet att få ersättning i vissa fall, även om bankerna inte är skyldiga enligt lagen att ersätta, säger Rydstedt.

– Då har du inget stöd i konsumentkreditlagen, men du kan ändå reklamera, säger Ulf Rydstedt.

Enligt Jessie Cargill Ek är det en god idé att vända sig till sin bank och höra efter vad som gäller i det här fallet.

– Oavsett vilket kort man använt ska man vända sig till sin bank och höra efter, säger Jessie Cargill Ek.

Konkursskydd

En annan möjlighet till ersättning kan vara om man bokat biljetten via resebyrå med konkursskydd.

– Om man har en försäkring mot flygkonkurs hos resebyrån måste man vända sig till den resebyrå man bokat med. Det är de som sköter det eller det försäkringsbolag som resebyrån anlitat för den försäkringen, säger Jessie Cargill Ek.

Ytterligare en möjlighet att få ersättning finns – om man köpt en paketresa.

– Om man köpt paketresa från en paketresearrangör, alltså någon annan än Sterling, så kan det finnas en möjlighet att man kan få hjälp av arrangören. Och där finns det en skydighet för arrangören att ordna med ersättningsresa och även en möjlighet att få ersättning med resegarantin.

ANNONS