Millennials reser mer med sina föräldrar
Undersökningen: Så reser unga vuxna i dag
Uppdaterad 2019-11-14 | Publicerad 2019-10-31
De spenderar mer än de tänkt, tycker att sociala medier är irrelevant under semestern och reser hellre med sina föräldrar än med vänner. Det är några av sakerna som kom fram när Hotels.com har undersökt millennials resevanor.
Hotels.com har lanserat sin första nordiska reseundersökningsserie: ”Millennials on the move" där man har fokuserat på svenska, norska, finska och danska personer mellan 18 och 34 år. I undersökningen framkom bland annat att trots att 60 procent av de tillfrågade sätter upp en budget för resan så spenderar 55 procent mer än de tänkt.
– Vi blev något förvånade över det höga antalet respondenter som inte håller sig till sin resebudget. Några av de upplevelser som millennials letar efter kan ibland komma med en högre prislapp, då är det förslagsvis en bra idé att ta vara på exklusiva erbjudanden för att hålla sig inom budgetens ramar. Mycket handlar om att ha en god planering i förväg och under resans gång, säger Simon Matthews, Senior PR Manager EMEA vid Hotels.com.
Digital detox och häng med föräldrarna
I undersökningen framkom även att hela 58 procent av de tillfrågade tycker att sociala medier är irrelevant när de är på semester. 56 procent uppgav att de använder sina telefoner mindre på resan, och 59 procent att de uppdaterar sina sociala medier mindre.
– En väldigt intressant aspekt av resultaten var den minskade användningen av telefoner och uppdatering av sociala medier under semestern – nästan hälften uppgav att de känner sig mer avslappnade när de inte använder sin telefon, och 66 procent uppgav att anledningen bakom den minskande användningen grundade sig i att de ville känna sig mer närvarande i nuet, säger Simon Matthews.
Svenska millennials reser helst med sin partner, vilket 47 procent uppger att de föredrar. 17 procent väljer att resa med sina föräldrar, fler än de som väljer att resa med sina vänner.
– Det är flera bakomliggande faktorer till detta fenomen. Det skulle mycket väl kunna vara det finansiella biståndet från föräldrarna, hjälp med att ta hand om barnbarn på semestern, det breda utbudet av alternativ för hotell och semestrar som adresserar åtskilliga generationer och en njutning av att spendera kvalitetstid tillsammans som en familj är viktigt.
Strandresor och storstadssemester
Svenskarnas favoritresor är strandsemestrar, vilket 36 procent av de tillfrågade föredrar. På andraplats kommer stadsresor, som 23 procent gillar mest, och på tredje plats kommer äventyrsresor. Platserna som svenskarna helst vill besöka är New York, Tokyo och Los Angeles.
Undersökningen genomfördes av YouGov med 4 000 svarspersoner, 1 000 per land.