Ryanair tvingas be om ursäkt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-16

Smutskastade konkurrent – döms att betala skadestånd

Ryanairs vd Michael O´Leary och Easyjets grundare Stelios Haji-Ioannou.

Det är inte ofta Ryanairs stridbare vd Michael O´Leary tvingas krypa till korset och be om ursäkt.

Men nu har det hänt igen.

Och det blev dyrt.

På helsidor både i Daily Telegraph och Guardian tvingas O´Leary be om ursäkt.

Allt bottnade i en annons där O´Leary tog heder och ära av konkurrenten Easyjets grundare Stelios Haji-Ioannou.

Han utmålades som en lögnare där han ljög om Easyjets punktlighet. Men inte nog med det. Haji-Ioannou porträtterades dessutom som Pinocchio och kallades ”Easyjet´s Mr Late Again”.

Pekade ut fel person

Ryanair pekade även på det faktum att Easyjet sedan maj 2009 undanhållit att publicera sina verkliga avgångs- och ankomsttider, det vill säga bolagets punktlighet.

Problemet för Michael O´Leary var bara att Haji-Ioannou inte var ansvarig för det beslutet.

Så fallet drogs inför domstol.

– Jag drog detta till domstol för att skydda mitt rykte, förklarade Haji-Ioannou.

540 000 kr i skadestånd

Och han vann på alla punkter.

– Det är inte ofta någon så arrogant och mäktig som O´Leary officiellt måste be någon om ursäkt och dessutom skriftligen, sa en mycket nöjd Haji-Ioannou efter det domstolsutslag som för Ryanairs del innebär följande:

50100 pund (drygt 540000 kronor) i skadestånd till Haji-Ioannou.

Betala Haji-Ioannous rättegångskostnader.

Annonsera under två dagar över en helsida i både Daily Telegraph och Guardian med en personlig ursäkt till Haji-Ioannou.

Ryanair står på sig

– Jag skulle vilja tillägna denne lilla vinst till alla resenärer som drabbats av verbal misshandel och gömda tillägg på grund av O´Leary, förklarade Haji-Ioannou.

Han planerar att donera skadeståndspengarna till en fond som han driver för handikappade entreprenörer.

Men Michael O´Leary står envist fast vid sin version – förutom att Haji-Ioannou felaktigt blev utpekad som ansvarig – om att Easyjet döljer viktiga fakta om bolagets punktlighet.

I ett uttalande från O´Leary hette det: ”Ryanair menar att de dolt dessa detaljer sedan maj 2009 eftersom de vet att de inte kan tävla med Ryanairs punktlighet, på samma sätt som de inte heller kan konkurrera med våra priser.”

”En misslyckad pilot”

Så sent som i maj dabbade sig O´Leary senast, mitt under en hetsig tv-debatt.

Då kallade han en fackföreningsledare för ”en misslyckad Aer Lingus-pilot”.

Det blev också dyrbart.

Ryanair tvingades betala ut 75 000 euro (cirka 675000 kronor), en skadeståndssumma som gick till en irländsk skola och en irländsk församling.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln