Hunden Alice lastades fel – hamnade i München

Publicerad 2013-08-06

Catherine Medin, 27 år, skulle flyga med sin hund Alice från Stockholm till Malta.

Men Alice, 3,5 år, lastades fel – och hamnade i München.

– Jag förstår att man kan lasta en väska fel. Men ett levande djur? Det glömmer man inte bort, säger matte Catherine.

Förra helgen skulle Catherine Medin, hennes sambo Richard och deras hund Alice flyga från Stockholm till Malta.

Pass och papper för alla tre var i ordning. Catherine Medin dubbelkollade med flygbolaget SAS att Alice verkligen hade en plats – vilket hon hade.

Planet landade på flygplatsen på Malta vid 10-tiden på söndagsförmiddagen. Catherine och hennes sambo gick direkt till bagagehallen.

Hamnade i München

Väskorna började rulla ut på bandet – men ingen Alice.

– Jag pratade med folk runt omkring. Någon vid bagagebandet sa att det inte var någon hund med på det här planet. Jag började skaka för att jag var så nervös, säger Catherine Medin.

Hon fick reda på att ett antal väskor hade glömts och hamnat fel – bland dem fanns Alice.

– Sådana här saker får inte hända. Hon är som ett barn för oss.

Hunden Alice lastades på ett plan till München för att sedan flyga vidare därifrån.

Först flera timmar senare landade Alice på Malta och återförenades med sin familj. Då hade hon suttit i över åtta timmar instängd i buren.

– Hon var helt panikslagen. Jag tror inte någon har tagit hand om henne under resan, säger Catherine Medin.

”Får inte hända”

För ett år sedan flyttade Catherine Medin till Malta tillsammans med sin sambo Richard och hunden Alice – som är en blandras mellan schäfer och labrador.

Fram till förra helgen hade de varit i Catherines hemstad Stockholm på semester.

– En vacker dag ska vi ju tillbaka till Sverige. Jag vet inte om vi vågar flyga med Alice igen, säger hon.

Efter händelsen har Catherine Medin försökt komma i kontakt med SAS via mejl.

Men ingen har svarat.

– Det känns som att de är ganska nonchalanta med tanke på att de inte har hört av sig till mig.

SAS ber om ursäkt

På SAS pressavdelning bekräftar de det inträffade.

– Det är olyckligt och beklagligt. Det är ju framför allt den mänskliga faktorn som ligger bakom det här, säger presstalespersonen Rebecka Södergren.

Varför ingen har har hört av sig till Catherine Medin kan hon inte svara på.

Men nu vill de be om ursäkt.

– Givetvis vill vi prata med henne och se hur vi kan gottgöra det här. Hon har gjort allting korrekt, säger Rebecka Södergren.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln