”Det är ’happy hour’ för svenska resenärer’
Uppdaterad 2016-12-20 | Publicerad 2016-12-15
En kvickare väg österut.
I maj öppnas en ny internationell flight från Stockholm till Singapore.
– Det blir det snabbaste sättet att ta sig till Sydostasien, säger Swedavias Arlandachef Kjell-Åke Westin.
Stockholm kommer i sommar ett steg närmare Asien och det stor flygnavet Singapore.
På en presskonferens avslöjade Singapore Airlines att man i maj öppnar en ny linje från sin hemmahamn till den svenska huvudstaden. En flight som går fem dagar i veckan och trots mellanlandning i Moskva ska resan vara avklarad på 13 timmar 15 minuter.
– Stockholm kommer att länkas med två städer, så man kan säga att det är ’happy hour’ för svenska resenärer, säger Subhas Menon, Europachef för flygbolaget.
Ska vara ledande 2020
Arlanda har sedan 2013 investerat stort på att växa och satsningarna har nu burit frukt. Antalet passagerare har ökat rejält och nu läggs alltså ytterligare en internationell flight (den 15:e) till samlingen.
– Vi har satt upp ett mål att vi ska vara den ledande flygplatsen i Skandinavien 2020 och med tanke på att Asien kommer att växa rejält fram till 2030 är det här starten på en stor möjlighet, säger Kjell-Åke Westin på Swedavia.
Enligt Kjell-Åke kostar det flygbolagen mellan 500 miljoner och en miljard att etablera en ny interkontinental linje – och skälet till att Singapore Airlines gör detta är att man ser att Arlanda har satsat.
För flygplatsens del innebär det nya möjligheter och fler passagerare. Det blir inte heller sämre av att det här är den snabbaste vägen österut och till den stora hubben i Sydostasien.
– Det här är den absolut rakaste vägen till Singapore. Trots mellanlandningen i Moskva är den 45 minuter snabbare än Köpenhamnsflighten [för de som reser från Stockholm OBS red.anm], säger Kjell-Åke.
Men varför flyga via Moskva?
Skälet till att det inte blev någon direktlina mellan Stockholm och Singapore har med ekonomi att göra. Det går inte att fylla stolarna om man inte stannar på vägen. Men i och med att stoppet ligger i linje – förloras inte särskilt mycket tid.
Dock kan resenärerna trösta sig med att det kommer bli en rätt behaglig seglats.
Den nya flighten kommer att trafikeras av de senaste Airbus-planen A350 och flygbolaget säger att planen kommer ha den senaste interiören samt det nya in-flight systemet ”Krisworld”. Det sistnämnda ska man kunna styra med sin egen mobiltelefon eller surfplatta.
– A350 innebär helt nya möjligheter. Vi vill ge våra kunder en förbättrad upplevelse och A350 kommer att spela en framträdande roll i vår framtid.
2
Fakta: A350-900
Längd: 66,8 meter
Höjd: 17,05 meter
Vingspan: 64,75 meter
Kabinbredd: 5,96 meter
Antal passagerare: 253 (Business – 42, Premium Economy – 24, Economy – 187)