Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Rekordsommar för svensk turism

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-02

Turister från våra nordiska grannländer vallfärdade i somras till Sverige.

Därmed blev det trots lågkonjunkturen en ny rekordsommar för turistindustrin.

De senaste årens positiva trend med att allt fler utländska turister väljer att semestra i Sverige håller i sig. Lågkonjunkturen har på intet sätt påverkat intresset för Sverige som turistland som i så många andra länder. I stora turistländer som Spanien, Grekland och Frankrike har antalet utländska turister minskat med runt 10 procent i sommar.

Förklaringen till de fortsatta framgångarna för svensk turistindustri är marknadsföringen av Sverige som turistland och den svaga svenska kronan, som gjort det billigt att turista i Sverige.

Goda grannar

Det var först och främst turister från våra nordiska grannländer som valde att turista i Sverige. Här handlar det om en ökning av antalet gästnätter med 25 procent. Svenska turisters gästnätter ökade med 4,5 procent, medan övernattande turister från övriga Europa ökade med 2,5 procent, visar statistik från Tillväxtverket.

Boendeintäkterna ökade med 4,6 procent och mest ökade intäkterna i Västra Götaland. Vissa delar av turistindustrin har gått väldigt bra. Det gäller främst campingplatserna som rapporterat ett kraftigt ökat antal besökare.

– De svenska hushållen har god ekonomi och vi har sett en kraftig ökning av närresandet. Det är ett fenomen som vi sett tidigare i samband med tidigare lågkonjunkturer och efter terrordåden i USA i början av 2000-talet, säger Peter Terpstra, turismanalytiker på Tillväxtverket till TT.

Kärvt för många

– Nu gäller det att smida vidare på den här framgångsvågen och i ännu högre utsträckning samordna den svenska turistnäringen.

Men allt är inte guld och gröna skogar.

– Vad vi sett i sommar är något av en livlina för privatturismen. För vi har sedan i höstas och våras sett kraftiga nedgångar i hela turistnäringen. Vi har haft ett stort bortfall av affärsresenärer och nu är hösten här, säger Peter Terpstra.

– Det är trots den starka sommaren många aktörer i turistnäringen som har det mycket tufft. Det gäller främst de som har både turist och affärsresenärer och i synnerhet de som i huvudsak har affärsresenärer.

Kolla in specialsidan om
Sverige

TT-Destination.se

Följ ämnen i artikeln