Heathrows väskstrul är ännu inte över
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-09
Passagerare väntar fortfarande på bagage
Snart två veckor efter bagagehaveriet på Heathrows nya flygterminal saknar fortfarande många av British Airways passagerare sina väskor.
De som drabbas lovas nu rimlig kompensation av flygbolaget för sina kostnader.
Problemen vid bagagesorteringen på Heathrow ska nu vara lösta. Men för att få iväg alla osorterade väskor skickas de till Milano för att därifrån köras ut till de drabbade med kurir.
– Det är det snabbaste sättet för att slippa säkerhetsskanna alla väskorna igen, säger Peter Rasmussen, kommersiell direktör för British Airways i Skandinavien.
– Vi kommer att ringa ägarna och meddela att bagaget är på väg så fort vi kan. Jag vill verkligen be alla som drabbats av ursäkt. Det är naturligtvis förskräckligt om man reser och inte får sitt bagage.
Peter Rasmussen lovar att alla som drabbats ska få en rimlig kompensation.
Vad är då en rimlig kompensation?
– Om man varit tvungen att köpa kläder eller annat för att ersätta det som inte kommit fram i tid ska vi ersätta de utlägg man haft. Man ska inte få sin semester förstörd för att bagaget inte kommer fram i tid.