Här är världens värsta flygplatser

Uppdaterad 2013-11-26 | Publicerad 2011-12-09

Landningsbana på stranden – dränks vid högvatten

Handen på hjärtat, skulle du våga landa på Barra Airport på Hebriderna?

Här är det touchdown mitt på havsstranden.

Och piloten måste ha järnkoll på det ofta så usla skotska vädret – för att inte tala om tidvattnet.

En av Barras tre landningsbanor försvinner nämligen helt när tidvattnet drar in.

Barra Airport ligger på stranden.

Barra Airport har funnits sedan 1936 och har just ”förärats” en plats bland världens sju värsta och mest extrema landningsbanor.

Det är National Geographic som står för omdömet.

”Piloter på väg till den skotska ön Barra måste inte bara ha koll på alla standardrapporter om vädret och trafiken i luften utan även hålla ett öga på en mycket ovanlig faktor - tidvattentabellen”, heter det i motiveringen på National Geographics sajt.

Tidvattnet dränker banan

Särskilt uppehåller sig juryn kring Traigh Mhor, den tredje av Barra Airports landningsbanor, som helt enkelt försvinner när tidvattnet drar in.

När Resa för en tid sedan skrev om världens tio läskigaste landningsbanor (se bildspelet) var det sajten Airfarewatchdog.com som med hjälp av en anonym pilot sammanställt listan.

Fyra av de sju flygplatser National Geographic nu valt ut fanns även med på den rankingen - just Barra Airport i Skottland, Matekane Airport i Leshoto, Juancho E Yrausquin Airport på Nederländska Antillerna samt Paro Airport i Bhutan.

Nya på ”värstinglistan”

National Geographic har nu plockat fram tre andra flygplatser som komplement till Airfarewatchdogs lista.

Longyearbyen på Svalbard - världens nordligaste kommersiella flygplats med det nyckfulla arktiska vädret som ständigt orosmoment.

Ross Island i Antarktis - där landningsbanan är helt enkelt utkarvad ur isen.

”Enormt mycket säkrare”

Hur vaskar man då fram piloter som vågar ta sig an dessa flygplatsutmaningar?

Det är inte så svårt som det låter.

– Det finns mycket högteknologiska och tredimensionella simulatorer som kan återskapa dessa flygplatser så att det känns som man verkligen flyger in och landar på dem, säger Benet J Wilson, resereporter på National Geographic och som var med om att skapa ”Världens sju mest extrema flygplatser”.

– Den träningen gör dig så enormt mycket säkrare.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln