Vi testar internet- revolutionen i luften

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-10

Stenhård kamp mellan Norwegian och SAS

Norwegian är första flygbolag att erbjuda internet ombord på kortflygningar i Europa.

Aftonbladet RESA testade den nya wifi-tekniken på Norwegians testflygning igår.

– Om ett par år kommer det här att kännas helt självklart, säger killen bredvid mig på flygplanet.

Om ett par år! Att surfa i luften känns helt naturligt redan nu.

Vi har flugit i några minuter och kommit upp över 10 000 fot, cirka 3 000 meter.

En säker succé

Bälteslampan släcks och Norwegians flyg-wifi kopplas på automatiskt.

Jag fäller upp laptopen och loggar in på mailen.

Norwegians satsning på fri surf på kortdistansflygningar kommer att bli en succé.

Och det har fått ärkerivalen SAS att vakna till liv och att haka på trenden.

SAS kommer snart

SAS meddelar att dom kommer att lansera internet ombord på korta Europaflygningar till Paris, London och Frankfurt innan årets slut.

Men Norwegian har hunnit före med internetrevolutionen i luften.

Jag kollar senaste nytt på aftonbladet.se och funderar på hur vi har kunnat leva utan tillgång till facebook, twitter, webbtv, onlinespel och allmänt surfande på flyget.

Populärt på korta flygningar

Norwegians nya wifi-lösning har testats av South West Airlines i USA under ett år.

Där har det visat sig att surfandet är mer populärt på korta flygningar än på långflygningar enligt Norwegians vd Bjørn Kjos.

Under 2011 kommer det att vara gratis att surfa på det 20-tal nya Boeingplan som levereras under året.

– Vi kommer antagligen att ta ut en avgift framöver, med det ska inte vara dyrare än att använda wifi på marken, säger Bjørn Kjos.

100 laptopar i cockpit

Men hur kommer det sig att man plötsligt får skicka datasignaler genom luften inne i flygplanet. Stör inte det flygplanets teknik?

Norwegians projektledare för wifi, Boris Bubresko, bara ler, skakar på huvudet och antyder att min oro är lite fånig.

– Vi har simulerat användandet av 100 laptops på en och samma gång i cockpit utan problem, säger han.

80 Mbit

Under mig skymtar Stockholms skärgård mellan molnen. Jag surfar in på bredbandskollen.se och testar hastigheten på ”linan”. 2,77 Mbit, det räcker för det mesta man vill göra på nätet förutom avancerade onlinespel. Totalkapaciteten på planet, som alla delar på, är 80 Mbit.

SAS hade internet ombord på långdistansflygningar fram till 2007, men leverantören gick i konkurs och sedan dess har man, enligt SAS, letat efter en ny lösning.

– Det här är en viktig investering. Vi kommer även att lansera en sms-tjänst framöver, men inte ”mobil voice”. Våra kunder vill inte ha andra passagerare omkring sig som pratar i telefon, säger Anders Lindström, presstalesman för SAS.

Även Norwegian ser helst att folk inte pratar i telefon via nätet när de flyger. I dag finns det ingen blockering mot röstsamtal via exempelvis Skype, men om det blir ett problem kommer det att blockeras likt porrsurfande och onlinespel om pengar.

Chatt från luften

Om några minuter är Norwegians testflygning över och vi återvänder till Arlanda.

När bälteslampan tänds bryts nätet, varnar en av Norwegians tekniker.

Under flygningen har Aftonbladets chatt varit öppet och den sista frågan från läsarna dyker upp på skärmen:

”Kommentar från Morgan: Vad finns det för nackdelar?”

Jag kan bara komma på tre dåliga saker:

1. Det saknas eluttag om batteriet tar slut.

2. Det är lite trångt om plats för datorn.

3. Stolsfickan på Norwegians nya säten har inte plats för datorn under take off och landning, möjligen får en slimmad Ipad plats.

Läs chatten från luften!

Hur känns det att surfa i luften? Får man porrsurfa? Hur snabb är uppkopplingen? Här är svaren på läsarnas frågor! Läs sammandraget från chatten på över 3000 meters höjd med Aftonbladets reporter under Norwegians testflygning i onsdags.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln