Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Kina bygger första stora lyxkryssaren

Publicerad 2012-08-01

Xiamen China kostar 3,5 miljarder – premiär 2018

Det finns ännu inga bilder på hur Xiamen China ska se ut men storleksmässigt kommer fartyget att likna exempelvis Cunards Queen Elizabeth, här förtöjd vid kaj i Hongkong.

Kinesiska hamnstaden Xiamen storsatsar på kryssningar.

Tio olika projekt påbörjades i dagarna i staden, däribland bygget av en ny kryssningsterminal – och Kinas första stora lyxkryssare.

”Xiamen China” blir en bjässe på 100 000 ton med plats för 2000 passagerare.

Xiamen är redan en livilig hamnstad när det gäller godstrafik.

Xiamen är redan en livlig hamnstad – men bara för fraktfartyg. Nu vill ansvariga i staden få del av den lukrativa och stadigt växande kryssningsindustrin också.

Den totala investeringen för de tio projekt som nu påbörjats beräknas till motsvarande närmare 20 miljarder kronor, varav kryssningsfartyget beräknas kosta 3,5 miljarder kronor, uppger World Maritime News.

Designen inte klar

Hur fartyget ska se ut är dock ännu inte klubbat.

– Ledande internationella designföretag kommer att bjudas in att delta i det arbetet, säger Lin Tjilin, en av de ansvariga för projekten i Xiamen.

Faryget kommer att bli på runt 100000 ton och ha plats för 2000 passagerare. Byggtiden beräknas till cirka två år och förhoppningen är att Xiamen China gör sin jungfrutur 2018.

Det kommer att drivas av ett dotterbolag till Peking-baserade Shan Hai Shu Group, som redan jobbar ihop med amerikanska Royal Caribbean International för att utveckla kryssningsturismen i Kina.

Ökar stort i Kina

Enligt Zheng Weihang, som arbetar för den kinesiska branschorganisationen för kommunikation och transporter, är kryssningar en semesterform som tilltalar allt fler kineser.

Det visar också organisationens siffror för 2011. Då ankom eller avreste totalt 504 500 passagerare från kinesiska hamnar och totalt 142 kryssningsfartyg avseglade från Kina till internationella destinationer, en ökning med nästan 50 procent jämfört med året innan.

Det kan jämföras med exempelvis Stockholm som har cirka 250-300 fartygsanlöp per säsong.

Följ ämnen i artikeln