Därför nödlandar flygplanen

Publicerad 2014-06-14

Fulla passagerare, mordhot och bajsande hundar har av hänsyn till andra ombord fått piloterna att genast gå ner för landning.

Den som beter sig illa och slängs av kan räkna med åtal, men också en saftig nota: 

– Det kommer en räkning sen från flygbolaget med kostnaderna för mellanlandning, tankning, försening och allting, säger Johan Glantz, pilot och ordförande i Svenska flygsäkerhetskommittén inom Svensk Pilotförening.

Hunden Truffles skitiga förehavanden ombord på US Airways-planet från Los Angeles till Philadelphia tvingade fram piloten att nödlanda på flygplatsen i Kansas City.

Att djur beter sig illa ombord på flygplan händer inte särskilt ofta. Desto vanligare är det att människor gör det.

Tejpades fast

En av många exempel är den 46-årige islänningen som förra året tömde en hel flaska sprit ombord på planet till New York. Berusad på drycken blev han våldsam och tog strypgrepp på kvinnan bredvid, spottade på sina medpassagerare och skrek att planet skulle störta.

Som inte det var nog blev han även hotfull mot besättningen.

Då tog medpassagerarna saken i egna händer och tejpade fast honom i sätet. Och där fick han sitta tills planet landat i på JFK-flygplatsen i New Jersey.

Då omhändertogs han av polis.

Får använda våld

I egentlig mening innebär nödlandning att miniminivåerna på av motorerna eller el- och kommunikationssystemen ombord har havererat.
Men om en passagerare ombord supit sig full, tagit droger eller av annan anledning är i ett tillstånd som innebär att denne stör ordningen ombord får resenären i första hand en varning av besättningen. Men skulle det inte hjälpa kan kabinpersonalen spänna fast den stökiga med handbojor.

– Chicagokonventionen ger befälhavaren i ett flygplan ganska långtgående befogenheter att använda. Man får faktiskt använda mer våld än vad nöden kräver normalt om man varit på marken, säger Johan Glantz, pilot och ordförande i Svenska flygsäkerhetskommittén inom Svensk Pilotförening.

Hjälper inte det får piloten ta ner planet för landning:

– Bedömer befälhavaren att det är en olägenhet och att det kan bli en fara för passagerare runt om är det inte mer än att gå ner och landa.

Gränsar mot terrorism

Efter att planet tagits ner för en oplanerad landning får den stökiga passageraren kliva av. Flygresenärer som betett sig illa över amerikanskt luftrum kan dessutom räkna med att FBI kopplas in.

– Gör man inte som kabinpersonalen säger då väntar oftast åtal. Olika länder har olika straffskalor, det brukar hamna på grovt luftfartsbrott och det gränsar nästan mot terrorism, man ser så pass allvarligt på det här eftersom det är ett trångt utrymme, få möjligheter att stanna och man utsätter andra och sig själv för livsfara väldigt enkelt i ett flygplan, säger Johan Glantz. 

Får bekosta mellanlandningen

Som om inte det var nog väntar också ekonomiska påföljder:

– Mest troliga är att det kommer en räkning sen från flygbolaget med kostnaderna för mellanlandning, tankning, försening och allting. Och det kan springa i väg, säger Glantz och fortsätter:

– Bara att landa i exempelvis Frankfurt handlar det gissningsvis om säkert 50 000 kronor.

Passagerare som gjort sig skyldig till luftfartsbrott i USA kan utöver en nota på flera hundratusentals kronor räkna med flera år i fängelse.

Så snart en stökig passageraren avvisats från ett plan får han eller hon ta sig hem för egen maskin igen.

– Ja, troligtvis får du inte åka med samma flygbolag på väg hem, säger Johan Glantz.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln