Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Avbokningsskyddet blev värdelöst

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-05

Kilroy travels behöll flera tusen kronor

När resan inte blev av tackade Marcus avbesställningsskyddet han betalat för.

Det skulle han inte ha gjort.

Det var värdelöst.

Marcus Hansson och hans flickvän bokade en resa i början av april hos Kilroy travels. Hela resan kostade nästan 20 000 kronor.

I samband med köpet rekommenderade säljaren i Uppsalabutiken avbeställningsskyddet "Flexible" som medgav avbokning av resan oavsett orsak. Det lät bra tyckte Marcus och hans flickvän så de betalde 300 var för avbeställningsskyddet.

Tyvärr blev resan aldrig av. Bara tre dagar efter betalningen uppstod problem och resan skulle bokas av på grund av medicinska skäl.

Som tur var hade paret betalat för ett avbeställningsskydd.

Trodde de, ja.

- När jag kontaktade resebutiken fick jag veta att jag inte alls skulle få alla pengar tillbaka. Vi skulle förlora 4 600 kronor - trots skyddet. Det är ungefär 25 procent av vad vi betalade för resan, säger Marcus Hansson.

Ingen information

På telefon uppgav reseförsäljaren till Marcus och hans flickvän att utöver de 300 kronorna måste bokningsavgift, självrisk och avgift till flygbolaget betalas för den inställda resan - sammanlagt 2 300 kronor per person. Men detta blev Marcus inte informerad om vid köpet.

På Kilroy travels hemsida saknas information om avgifterna för en avbokning. Och trots tre begäran om skriftligt specificering av kostnaderna hörde ingen av sig till Marcus.

Aftonbladet.se lyckades få tag på Niklas Lundgren, sales supervisor och högste ansvarig för butiken i Uppsala som sålde resan.

– Enligt Flexible-skyddet så är det så. För en resa värd cirka 10 000 kronor blir självrisken 1000 kronor. Och så 800 till 1000 kronor som flygbolaget vill ha för avbokningen och en bokningsavgift på 200 kronor till Kilroy travels, säger Niklas Lundgren.

Men för de 300 kronorna för Flexible-skyddet får man ju i princip bara rätt att betala ännu mer för att över huvud taget få något tillbaka av den totala summan, eller...?

– Ja, i princip, säger Lundgren.

Otydliga avgifter

Att dolda eller otydliga avgifter förekommer i resebranschen är känt. Den aktuella situationen överraskar inte Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket.

– Vi har faktiskt funderat på att se över just sådana här fall. Man får inte lägga in begränsningar i avtal i form av dolda villkor. Tillkommer andra avgifter än de som redogjorts vid köpet så är det nog att betrakta som oskäligt, säger Hoffmeister och tillägger:

– Avbeställningsskydd, om det marknadsförs som sådant, får inte ändras genom att andra avgifter tillkommer, säger han.

Monica Murphy, är vd för Kilroy travels i Sverige. Hon är förvånad över fallet.

- Det hela låter mycket konstigt. Jag har inte fått liknande klagomål tidigare, säger hon till aftonbladet.se

Men om det ni säljer inte stämmer överens med beskrivningen - tycker du då att det är skäligt att ta betalt för det?

– Klart att vi inte ska sälja en produkt som våra resenärer tycker är oskälig, säger Monica Murphy, vd för Kilroy travels i Sverige.

Marcus Hansson och hans flickvän har nu anmält fallet till konsumentverket.

– Jag tycker det här är bondfångeri som ska stoppas. De 4 600 kronorna lär jag inte få se igen.