Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Jättefiasko för Scand-lines nya superfärjor

Publicerad 2012-11-29

Nybyggena för dåliga – nu häver rederiet köpet

Scandlines hävdar bland annat att färjorna inte uppfyller kraven på stabilitet.

Färjorna värda två miljarder kronor var nästan färdiga att tas i drift.

Men nu häver Scandlines hela köpet.

En av orsakerna: fartygen är för dåligt byggda.

Färjorna är värda ungefär en miljard kronor styck.

Våren 2010 beställde Scandlines två nya färjor av varvet P+S Werften i tyska Stralsund. Det var rederiets första nybyggen på 15 år.

De två färjorna fick namnen Berlin respektive Copenhagen och köpesumman blev sammanlagt 230 miljoner euro, cirka två miljarder kronor. Fartygen skulle bli rederiets nya flaggskepp på paradlinjen från Gedser i Danmark till Rostock på tyska Östersjökusten – en rutt som tusentals svenskar använder varje år.

Leveransen var planerad till första halvåret 2012 och till en början såg det ut att hålla.  Farjan Berlin fick sitt namn under pompa och ståt vid en ceremoni på varvet i mars i år.

Varvet i konkurs

Men därefter har projektet kantats av problem. I början av maj meddelade Scandlines att färjorna inte blev klara i tid till den viktiga sommarsäsongen.

Till råga på allt tvingades varvet i Tyskland, som en längre tid dragits med ekonomiska problem, att ansöka om konkurs i september.

I tisdags valde till sist moderbolaget Scandlines Group att helt upphäva köpet av färjorna.

Men det var inte bara förseningarna och varvets pengatrubbel som ledde fram till det beslutet. Även färjornas konstruktion har visat sig bristfällig, enligt Scandlines:

”De två nybyggda fartygen uppfyller inte specifikationerna i kontrakten. Det gäller speciellt dödvikten och stabiliteten, vilket skulle kräva omfattande ändringar innan de skulle kunna sättas in på linjen Gedser-Rostock”, heter det i ett uttalande från Scandlines som danska resesajten Standby citerar.

Turar över sundet

Nu undersöker Scandlines möjligheterna att beställa nya fartyg på annat håll för att ersätta de 32 år gamla färjorna Kronprins Fredrik och Prins Joachim, som även 2013 kommer att behållas på linjen till Rostock.

Scandlines är för övrigt till salu. Tidigare i år la Stena Line ett bud på bolaget men det var inte tillräckligt högt. Fortfarande finns dock ingen köpare klar, senaste ryktet talar om danska DFDS.

Scandlines har i dag tre linjer:

Rødby-Puttgarden.

Gedser-Rostock.

Helsingør-Helsingborg.

Förra året transporterade rederiet 11,5 miljoner passagerare, 2,6 miljoner personbilar och 640000 lastbiler på sina rutter.

Följ ämnen i artikeln