Rekordintresse för camping i Sverige – ska bli bäst i Europa
Uppdaterad 2019-07-30 | Publicerad 2017-05-03
Campingintresset i Sverige slår alla rekord.
Med tält, stuga, husvagn och husbil härbärgerades 15,6 miljoner gästnätter på svensk campingmark under 2016.
Rekord för fjärde året i rad.
Nu ska Sverige bli Europas bästa campingland.
– Våra anläggningar håller hög internationell standard och lockar med attraktiva aktiviteter och unik natur, säger Lars Isacson vd på SCR Svensk Camping.
Campingbranschen blomstrar och har utvecklats till ett lok i svensk besöksnäring. Omsätter fyra miljarder kronor årligen och sysselsätter drygt 10 000 personer.
Räkna med investeringar
Så med service av världsklass, moderna anläggningar och hög tillgänglighet är målet för SCR Svensk Camping och HRF – Husvagnsbranschens riksförbund – att bli ännu bättre.
– Vi samarbetar brett med flera stora turistorganisationer i Europa. Har via en enkät till våra medlemmar frågat hur campingens framtid ser ut. Utarbetat en handlingsplan för bättre service och att utveckla anläggningarna. Ordnat work shops och skapat ett spel, ett affärssimuleringsspel, där vi utbildar företagare i campingbranschen. Ett lärorikt spel som vi nu också har exporter till flera andra europeiska länder, säger Lars Isacson på SCR Svensk Camping, en organisation som också fyller 50 år.
77 procent svenskar
Kontinuerlig tillväxt ger förstås självförtroende för investeringar och att utveckla anläggningar och positionen som Sveriges största semesterboende. Statistik visar att sommaren 2016 (juni-augusti) stod campingboende för 43 procent av alla kommersiella övernattningar i Sverige. Inhemska besökare dominerade landets campingplatser – tre av fyra gäster var svenskar.
– Under de tre senaste åren har 1,5 miljarder kronor investerats i campinganläggningar, framförallt i boendeanläggningar och servicehus. Mycket talar för en fortsättning där anläggningar som poolområden och lekland prioriteras, säger Lars Isacson entusiastiskt.
Aktiv semester med husbil
Den boendeform på campingplatsen som ökar mest är husbilen. Idag finns drygt 87 000 husbilar och 287 000 husvagnar registrerade i Sverige som är en av Europas husvagns- och husbilstätaste nationer.
Under 2016 ökade antalet nyregistrerade husbilar med 32 procent medan husvagnarna ökade med 10 procent. Och husbilsmarknaden fortsätter att växa raskt. En ny grupp har hittat till det rullande campinglivet.
– Nu ser vi att familjer med aktiv fritid och tydliga intressen köper en husbil för att berika sin fritid, säger Tomas Haglund, ordförande i HRF – Husvagnsbranschens riksförbund där ambitionen är att blir Europas bästa husvagnsdestination.
Överenskommelse
De senaste åren har intresset för investeringar bland medlemmarna i SCR Svensk Camping snabbt utvecklats. Det har blivit extra viktigt med klara och tydliga regler. Tidigare i år kom också Konsumentverket och SCR Svensk Camping, överens om en ny branschöverenskommelsen där camparen enkelt kan avläsa rättigheter och skyldigheter liksom vad som gäller för företaget som driver campingen.
– Det har blivit tydligare vad som gäller när du behöver boka av din vistelse. En god hjälp för både företag och konsument, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Trenden i USA: Glamorös