Billigast vinner

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-20

Delta ska rädda sin punktlighet med hjälp av passagerarnas budgivning

"Välkommen att checka in – men hur mycket skulle du kunna tänka dig för att INTE checka in idag?..."

SAS var i fjol Europas punktligaste flygbolag.

Amerikanska Delta var i stort sett raka motsatsen - hade USA:s sämsta punktlighet.

Men nu tror man sig ha kommit på lösningen till alla försenade avgångar.

Det är överbokningar som är boven i dramat.

Och överbokade plan leder till strul vid såväl incheckning som gate vilket i sin tur försenar take off.

I fjol toppade Delta den amerikanska statistiken när det gäller överbokningar. Det ledde till att bolaget tvingades kompensera nästan 30 000 resenärer för att de stod över sina bokade flyg. Det kostade bolaget allt mellan motsvarande 1 600 kronor till 3 200 kronor per passagerare.

Men nu tror Delta-ledningen att man kommit på en smart lösning.

Omvänd budgivning

Varje passagerare ska redan vid check-in ange om hon/han kan tänkas avstå det bokade flyget för att i stället ta nästa. Men inte nog med det. Passageraren ska också ange hur mycket hon/han vill ha i ersättning för att avstå det bokade flyget.

Nu återstår det bara att se om ”buda på ditt bokade flyg” kan hjälpa Delta att hyfsa till den punktlighet som enligt den amerikanska transportstyrelsen är sämst bland alla flygbolag i USA.

Och om passagerarna nöjer sig med det som hittills varit kutym, 1 600 till 3 200 kronor.

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

Leif-Åke Josefsson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln