ARN: De borde ha hört av sig till ambassden
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-04-29
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har haft några ärenden om problem med resehandlingar, men menar att det är resenärens ansvar att de är giltiga.
- Dessutom prövar vi bara tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Och en stat som utfärdar visum kan knappast ses som sådan, säger Thomas Johansson, vice ordförande i ARN.
Inte heller försäkringsbolagen ersätter resor som inte blivit av på grund av att visumet inte kommit fram i tid.
- En reseförsäkring börjar inte gälla förrän på själva resdagen. Och ett uteblivet pass räknas inte som en plötslig, oförutsedd händelse. I det här fallet borde resenären ha kontaktat ambassaden och inte bara väntat på att visumet skulle komma, säger Helen Hellströmer, informationschef på Europeiska Reseförsäkringar.
Läs också:
Kerstin Sundmark