Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Ländernas slogans – för att locka turister

Publicerad 2016-11-25

Kolla in listan – land för land Men Sverige har ingen: ”Viktigt att människor själva får tolka”

Är verkligen Danmark världens lyckligaste land och Tjeckien historiernas land? Ja, om de själva får bestämma. Kolla in listan över världens länders slogan för att locka turister.

Är Tjeckien historiernas land? Och är Danmark verkligen den lyckligaste platsen på hela jorden?

I alla fall om de själva får bestämma.

Här är listan över vilka slogans världens länder har valt för att locka till sig resenärer.

Reseguider - Ladda hem och ta med -
Aftonbladet

En slogan kan vara mer eller mindre fantasifull, något som blir extra tydligt när vi skärskådar de slogans som världens länder valt när de ska marknadsföra sig mot turister, en lista som sajten familybreakfinder.co.uk tagit fram.

Slovakiens ”Travel in Slovakia – Good idea” eller Costa Ricas ”Essential Costa Rica” känns kanske inte riktigt lika lockande och fantasifullt som Lesothos ”The Kingdom In The Sky” eller Hollands ”The original cool”.

Saknas i Sverige

Den självklara följdfrågan: Hur ser Sveriges slogan ut?

Svaret är att Sverige inte har någon slogan över huvud taget. Enligt Michael Persson Gripkow, Nation Brand Director på Visit Sweden, handlar det i slutändan om trovärdighet.

– Vi vill hellre att all vår kommunikation om Sverige andas och visar vad som gör Sverige annorlunda och intressant för målgruppen. För oss är det viktigt att människor själva får tolka och ge sin uppfattning om Sverige i alla kanaler eftersom det i längden skapar trovärdighet, säger han till Dagens Media.

Följ ämnen i artikeln