Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

EU hotar stänga flygbolagens nätsidor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-13

Kunderna luras av felaktiga biljettpriser och otydliga villkor

Hälften av alla europeiska flygbolag ger sina kunder felaktig information om biljettpriser och resevillkor på sina hemsidor.

EU-kommissionen hotar nu att stänga flygbolagens bokningssystem på nätet.

Rapporten, som ännu inte är offentlig, visar att av 400 granskade bokningssystem på nätet hade hälften stora brister. Kommissionen skriver i sin rapport att särskilt priserna är felaktiga, uppger BBC som tagit del av rapporten.

Enligt BBC pekar rapporten ut framförallt fem punkter där bolagen inte lever upp till de krav som ställs av kommissionen. Bland bristerna finns:

Just Ryaniar har försäkringarna förbockade på sin bokningssida. Nyhetsbyrån Reuters har från en källa inom kommissionen fått det bekräftat att Ryanair finns med på listan. Som svar på kommissions hot har flygbolaget krävt en grundligare granskning av "de orättvisa påslag för flygbränsle som införts av British Aiways, Air France, KLM och Lufthansa".

– Alla priser som visas på Ryanair.com och som vi annonserar ut är inklusive skatter och avgifter, säger Wilhelm Hammilton, nordeuropachef för Ryanair till aftonbladet.se.

Häften av alla Ryanairs biljetter säljs till de två lägsta prisklasserna. Det tycker Hammilton visar att det inte alls är svårt att hitta de låga priserna på nätsidan.

Inte heller den eventuella kritiken om att prisbelagda tillägg är ikryssade på förhand tar han till sig av.

– 95 procent av våra passagerare väljer att inte köpa extra reseförsäkring. De är medvetna om vad de gör.

Otydliga villkor

Många av sidorna har enligt rapporten också brister i informationen om resevillkoren – rapporten kritiserar fall där det finstilta saknas eller inte finns översatt till det språk som kunden talar. Flera av bolagen är heller inte tydliga med hur biljetten avbokas eller ändras, skriver Reuters.

Det är inte känt om några svenska bolag fått kritik för brister i sina system. Österrike ligger bäst till på listan – av 20 granskade bolag får inget kritik. Belgien hamnade i botten på listan – 46 av 48 granskade bokningssidor på nätet hade brister.

Inga flygbolag är namngivna i rapporten. Den listan kommer i stället att publiceras senare att publiceras.

Flygbolagen har fått fyra månader på sig att rätta till felen på bokningssajterna. Annars hotar EU-kommissionen att stänga dem.