"Vårt bagagage har ännu inte kommit fram"
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-02
I går: 19 000 resväskor kvar i London
Hemresan från Sydafrika blev ett kaos för Peter och hans familj.
Väskorna försvann på Heathrow och försäkringsbolaget ersätter inte förlusten.
- Vi har hela vårt liv i de där väskorna. Vi har varit borta i tre månader med små barn. Nu vet jag inte vad vi ska göra, säger Peters fru Karin upprört.
Peter åkte med sin fru Karin och deras två barn till Sydafrika. När de i lördags kom hem till Stockholm efter tre månader försvann väskorna i bagagekaoset på Heathrows nya terminal 5.
På flygplatsen fick de veta att deras plan till Sverige var kraftigt försenat. De lyckades ändå få de tre sista platserna på ett annat flyg hem till Stockholm.
Bara fyra väskor
På Arlanda kom chocken.
– När väskbandet något försenat startade kom det...fyra väskor! Alla bara stod och gapade. Där stod vi, folk från ett helt plan utan bagage.
Peter kontaktade British Airways som påstod att det var för tidigt att lämna beked. Familjen hade ju landat så sent som i söndags, enligt bolaget datasystem.
– Men det är ju fel. Jag har mitt boardingkort från i lördags som bevis. I dag är det onsdag, säger Peter, som är mycket irriterad över det dåliga bemötandet från British Airways.
– De verkar inte ha någon koll. Ingen vet någonting när man frågar.
Skickas till Milano
På bolagets hemsida informeras man om att man tvingats flytta över EU-medborgarnas bagage från London till Milano där det finns bättre resurser för att spåra vart alla väskor ska skickas.
– Det låter helt otroligt. Jag kan föreställa mig minerna i Milano när alla väskor kommer dit, säger Peter.
Familjen hade dessutom tecknat en extraförsäkringen Tur&Retur hos Länsförsäkringar för att gardera sig mot förluster på resan. Men den visar sig gälla enbart för utresa – inte för hemresan.
– Vi gör bedömningen att de flesta har en extra uppsättninga av kläder, tandborstar och sådana saker där hemma. Därför gäller inte extraförsäkringen för förlorat bagade på hemresan, säger Ulrika Etsare, produktspecialist på Länsförsäkringar AB.
Försäkringen heter ju Tur&Retur men i det här fallet verkar den bara gälla tur, eller...?
– Ja...det stämmer.
Är inte det pinsamt?
– Det tycker jag inte. Försäkringen har så många andra bra beståndsdelar och avbeställningsskydd, säger Ulrika Etsare.
Just nu saknar Peter och Karin och deras barn en hel del kläder då allt låg i väskorna.
– Vår femmånadersbebis har vuxit ur de kläder vi har här hemma. Nu har vi lyckats skrapa ihop lite kläder till minstingen. Men vi övriga saknar nästan allt.
Problemen med den nya terminalen kommer att fortsätta hela veckan.
Allt började i torsdags morse när Terminal 5 öppnade. Personalen kunde inte logga in på datorerna ordentligt så bagagehanteringen blev fel.
Haveri i väskhanteringen
Dessutom hann inte de som lastade vid det 17 kilometer långa bagagebandet med i tempot. Det ska annars gå att hantera 12 000 väskor i timmen. Nu slogs systemet ut. Efter ett par timmar var det totalt haveri.
– Jag är verkligen ledsen för våra passagerare som drabbats, säger Peter Rasmussen, British Airways skandinaviske chef.
– Problemen kommer att lösas de närmaste dagarna. Men fortfarande finns 19000 bagage kvar osorterade. De minskar nu med 4 000– 5 000 per dag.