Vartannat flygbolag bryter mot regler

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-08

Resenärer får inte veta om inställda plan eller rätt vid förseningar

Många flygbolag brister i sin information till passagerarna.

Det handlar främst om information om inställda flyg eller vilka rättigheter som passagerarna har rätt till vid förseningar.

Det visar en marknadskontroll som Konsumentverket gjorde i höstas och är en uppföljning av en motsvarande kontroll som verket gjorde hösten 2006.

Flygbolagen har visserligen bättrat sig något men det finns fortfarande stora brister. Sju av tretton kontrollerade bolag ger inte alla passagerare skriftlig information när flyg ställs in, försenas med mer två timmar eller vid nekad ombordstigning.

Tre av bolagen har inte heller det informationsanslag vid incheckningsdisken som krävs enligt en EG-förordning.

– Den största bristen är att flygbolagen inte skriftligen informerar passagerarna om vilka rättigheter de har när ett flyg blir inställt eller försenat med mer än två timmar, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket till TT.

– Och det är förvånande att det finns flygbolag som trots tidigare kontroller och uppmaningar från Konsumentverket fortfarande brister i sin informationsskyldighet.

Konsumentverket (KO) ska nu kontakta samtliga flygbolag som bryter mot regelverket. KO har möjlighet att föra talan om flygbolag i Marknadsdomstolen för att på det sättet tvinga trilskande flygbolag att lämna information till passagerarna.

Det här kan du kräva när flyget
strular

TT

ANNONS

Följ ämnen i artikeln