Ryanair döms att betala hemresa

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-23

Nyköpings tingsrätt dömer flygbolaget Ryanair att betala 2325 kronor vardera till en man och en kvinna från Linköping.

Konsumentombudsmannen (KO) ser domen som principiellt viktig.

– Domen är till stora delar en seger. De fick ju ersättning enligt den EG-förordning som vi hänvisade till, säger Daniel Karfs, jurist på KO, till TT.

Paret reste till Bryssel i maj 2006. Strax före hemresan fick de veta att flyget var inställt och att de först tre dagar senare kunde få nya biljetter. Men paret kunde inte vänta utan åkte hem med tåg, hyrbil och taxi – vilket de själva betalade.

Ryanair betalade tillbaka 322 kronor för biljetterna – men paret fick ingen annan kompensation, och heller ingenting för eventuell mat eller hotellrum.

Krävde det dubbla

När konsumentombudsmannen drog Ryanair inför tingsrätten krävde Linköpingsparet 4790 kronor vardera. En del av pengarna krävdes enligt formuleringarna i en EG-förordning, och en annan del med den så kallade Montrealkonventionen som grund.

Tingsrätten finner att makarna inte har rätt till kompensation enligt konventionen. Däremot har Ryanair inte lyckats redogöra för varför ”den inställda flygningen inte skulle ha kunnat genomföras med något annat flygföretag om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”, skriver rätten.

Möjligen överklagan

Därför får makarna 2325 kronor vardera med förordningen som grund. Vardera parten får också betala sina egna rättegångskostnader. KO kommer att betala makarnas kostnader.

Daniel Karfs ser domen som principiellt viktig. Domstolsprövningar av liknande fall är ovanliga, säger han. Att makarna inte får pengar enligt Montrealkonventionen kommer KO att analysera, enligt Karfs.

– Det är en viktig dom – men man ska minnas att den är på tingsrättsnivå. Det är möjligt att vi kommer att gå vidare till hovrätten.

Ryanair har redan bestämt sig för att överklaga beslutet.

TT

ANNONS

Följ ämnen i artikeln