Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

KO drar Ryanair inför domstol

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-16

Flyget ställdes in - svenskt par vägrades ersättning

Konsumentombudsmannen (KO) drar flygbolaget Ryanair inför rätta.

Ärendet rör ett svenskt par som vägrats ersättning sedan deras flygresa blivit inställd kort före start.

– Jag tror att chanserna att vinna målet är stora, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO, till TT.

Enligt EU:s lagstiftning har drabbade flygpassagerare rätt att få kompensation enligt fastställda belopp när en flygning ställs in. KO går nu in som så kallat KO-biträde åt paret. Så kan konsumentombudsmannen göra om ett fall har stort allmänintresse och kan vara prejudicerande.

Det var i maj förra året som de båda Linköpingsborna skulle resa med Ryanair från Bryssel till Stockholm-Skavsta. Kort före hemresan fick paret veta att flyget blivit inställt och de erbjöds plats på ett flyg två dagar senare. Ryanair ersatte biljettpriset, 322 kronor, men paret fick ingen kompensation i form av hotell eller mat.

Betalade själva

Eftersom de inte kunde vänta i två dagar betalade de själva för en tidigare hemresa med taxi, tåg och hyrbil – det är den kostnaden som de nu kräver kompensation för.

På tisdagen lämnade KO in en stämningsansökan mot det irländska lågprisbolaget till tingsrätten i Nyköping.

– Det är viktiga att få ett prejudikat. Då blir det lättare för konsumenterna att hävda sin rätt sedan, säger Agneta Broberg.

Under förra året och hittills i år har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) vid 35 tillfällen gett konsumenter rätt i tvister mot Ryanair. Företaget har i 22 av fallen inte följt ARN och fallet som KO nu driver till domstol är ett av dem.

Annan bild

Flygbolaget har en annan bild av ärendet.

– I det fallet hade vi lediga platser dagen efter och är det någon som tvingas ta in på hotell så betalar vi naturligtvis tillbaka detta, säger bolagets Nordeuropachef Wilhelm Hamilton.

När det gäller statistiken som visar att Ryanair bara följt rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden i nio fall medan man struntat i 22 är bolagets förklaring att ARN inte följer EU:s förordning 261/2004, som reglerar passagernas rättigheter vid förseningar och inställda flyg.

– Vi följer deras rekommendationer i alla fall där vi anser att besluten ligger inom ramen för EU261. Vi är ett stort europeiskt bolag och vi måste naturligtvis följa de regler som finns på marknaden, säger Hamilton.

TT

ANNONS