Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Världens längsta järnväg för snabbtåg öppnas i Kina efter jul

Uppdaterad 2012-12-20 | Publicerad 2012-12-16

Järnvägen, som binder samman de två städerna Peking och Kanton, ska underlätta vid Kinas nyår då många reser över landet.

Världens längsta järnväg för snabbtåg, mellan Peking och Kanton, ser ut att bli verklighet i Kina snart.

Det 2 298 kilometer långa spåret ska öppna den 26 december, skriver kinesiska medier.

Men risken finns att tåget kommer att bli för dyrt för vanligt folk.

Nyheten om superspåret släpptes av statlig kinesisk media under lördagen.

Världens längsta järnvägssträcka för höghastighetståg är på väg att bli klar och ska gå från huvudstaden Peking till Kanton i södra Kina.

Den ska öppnas den 26 december, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Sträckan mellan de två städerna är 2 298 kilometer och tågets högsta hastighet ska ligga runt 300 kilometer i timmen. Resan, som tidigare tog 22 timmar, ska nu kunna göras på åtta timmar, skriver The Asahi Shimbun.

– Rutten sammanlänkar Peking, det politiska centrat, med Kanton, som är en industrihub. Det har strategisk mening både för Kinas politik och ekonomi, säger Shuai Bin, professor vid Transport och logistikfakulteten vid Southwest Jiaotong University till China Daily.

Blir dyrt

Sammanlagt ska tåget stanna på 35 hållplatser, bland annat storstäderna Zhengzhou, Wuhan och Changsha, som alla ligger på vägen.

Tanken med öppningen den 26 december är att ha tågresorna igång för Kinas nyår, då massvis kineser reser över landet för att fira tillsammans. Just den 26 december är också den förre kinesiske ledaren Mao Zedongs födelsedag.

Men höghastighetstågen blir dyra.

En förstaklassbiljett från start till mål ligger på mer än 1 500 yuan, alltså runt 1 600 svenska kronor, skriver The Asahi Shimbun, alltså två gånger så mycket som det gamla tågets förstaklassbiljett kostar.

Liang Xiuxia, 39, som pendlar från Zhoukou i Henanprovinsen till Kanton, tjänar 1 700 yuan i månaden, alltså runt 1 800 svenska kronor, som städerska på ett sjukhus.

Säkerhetsskandaler

Hon lär inte köpa biljetter på det snabba tåget säger hon till China Daily.

– Att spara tid är inte viktigt för mig. Att spara pengar är viktigare. Jag tror att det viktigaste för alla pendlande arbetare är pengar, säger Liang Xiuxia till tidningen.

Kinas höghastighetsspår etablerades 2007 och har snabbt blivit världens största, med sina sammanlagt 8 358 kilometer. Till 2020 har landet tänkt dubbla sina spår till 16 000 kilometer, skriver AFP.

Men med den snabba utvecklingen har också säkerhetsskandaler följt.

Vid en tågolycka i juli 2011 dog 40 personer, och en kritikstorm följde från befolkningen mot regeringen om att man struntat i säkerheten i sin vilja att expandera järnvägen.