Nakenkameror skrotas – ersätts av streckgubbar

Uppdaterad 2012-11-19 | Publicerad 2012-09-19

Så funkar nya säkerhets-kontrollen på flygplatsen

Så sent som för två veckor sedan installerades nakenkameror på flygplatsen i Belfast.

Nästa generation av nakenkameror är här. De finns på Heathrow i London och 1 oktober installeras fem stycken på Manchester Airport.

Tekniken bygger på radiovågor i stället för röntgen. Det får passageraren att se ut som en tecknad streckgubbe i stället för mer kroppslik.

De nuvarande nakenkamerorna som väckt sådan debatt har testats sedan 2009. 31 oktober är testperioden över men EU-kommissionen har ännu inte gett grönt ljus.

Under tiden har en ny teknik tagits fram som inte kränker passagerarna på motsvarande sätt som de omdiskuterade nakenkamerorna.

ProVision Automatic Target Detection heter den nya maskinen som ska testas i Manchester under en tremånadersperiod med start 1 oktober.

En miljon per styck

Den brittisktillverkade ProVision kostar lite drygt en miljon kronor och bygger alltså på radiovågor i stället för röntgen. Scannern är kopplad till en dator som sedan visar en streckgubbe-liknande figur oavsett kön. Misstänkta objekt framträder som ett gult parti mot den vita figuren.

Irritationen är påtaglig från olika flygplatsledningar gentemot Bryssels förhalning av beslut angående nakenkameran. Enligt en EU-studie som publicerades i mars är risken nära med noll att den röntgenstrålning passagerarna utsätts för skulle vara skadlig.

I EU-studien heter det att strålningen motsvarar den naturliga strålning vi utsätts för under en timme på marken eller i loppet av tio minuters flygning. Men något definitivt beslut är inte fattat.

Missnöjd med långbänken

– Vi är förbluffade eftersom hälsoexperter säger att nakenkamerorna är säkra. En överväldigande majoritet av våra passagerare och vår säkerhetspersonal föredrar dem också framför kroppsvisitering, säger Andrew Harrison, chef över MAG, det företag som driver Manchester Airport till brittiska Mail Online.

Om testerna av ProVision är framgångsrika ska 13 maskiner installeras i tre terminaler på Manchester Airport.

Under tiden har flygplatsledningen tvingas anställa 55 personer till säkerhetsstyrkan med uppgift att fortsätta den kroppsvisitering som är nödvändig tills ProVision-maskinerna kan tas i bruk.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln