Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

SAS Dash-plan kunde ha tappat vingarna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-26

Farliga sprickor i bultarna som håller vingarna på plats

Efter incidenter med icke fungerande landningsställ stoppade SAS flygningar med sina Dash-plan. Planet på bilden kanade av landningsbanan i Vilnius förra året.

Köpenhamn (TT)

Problemen med landningsställen på flygplanstypen Dash8, som tvingade SAS att ta planen ur drift i oktober förra året, kan ha förhindrat en katastrof.

Problemen med landningsställen på flygplanstypen Dash8, som tvingade SAS att ta planen ur drift i oktober förra året, kan ha förhindrat en katastrof.

Minst ett av de flygplan som ställdes på backen hade enligt kanadensiska och amerikanska luftfartsmyndigheter så allvarliga fel på vingarna att de kunde ha fallit av i luften, skriver den danska tidningen Politiken.

Metallen i de bultar som fäster vingarna till flygplanskroppen hade farliga sprickor och svagheter, något som SAS inte kände till när bolaget ställde flygplanen på backen.

– Vi har inspekterat 17 av våra 23 Dash8 och fann sprickor i tre av fyra bultar på ett av flygplanen, säger SAS kommunikationsdirektör Claus Sonberg.

Sex flygplan har ännu inte granskats, däribland de tre som råkade ut för haverier. Inget av de farliga planen används längre i passagerartrafik, betonar SAS.

Bolaget fick kännedom om vingproblemen på Dash8 när de kanadensiska luftfartsmyndigheterna gick ut med ett larm i februari. Där framgick det att två icke namngivna flygbolag i samband med rutinmässigt underhåll hade funnit sprickor i de bultar som fäster vingarna till flygplanskroppen. Orsaken var metallutmattning.

Både kanadensiska och amerikanska luftfartsmyndigheter begärde att bolagen snarast möjligt skulle undersöka samtliga flygplan av typen Dash8.

TT

ANNONS