Är flyget sent? Begär kompensation

Uppdaterad 2014-07-28 | Publicerad 2014-07-27

Stockholm. Strandsatta och besvikna. Varje år drabbas tiotusentals svenska semesterresenärer av flygförseningar.

Betydligt färre känner till att de kan ha rätt till ersättning från flygbolaget vid förseningar på över tre timmar.

Under natten till förra söndagen blev över 200 resenärer, varav många svenskar, strandsatta på Oaklands flygplats i San Francisco under 14 timmar, då Norwegians plan till Stockholm blev kraftigt försenat.

Händelsen är inte unik - enligt företaget Airhelp nordic visar statistik att minst två procent av de som flyger till och från Europa drabbas av flygförseningar.

– Under juni, juli och augusti är det ungefär nio miljoner passagerare som flyger in och ut ur Sverige. Då blir det minst 180 000 personer som upplever oegentligheter som kan berättiga till ekonomisk kompensation, säger företagets vd Thomas Lööw.

Vissa omständigheter

Enligt EU-förordningen 261/2004 har du rätt till ekonomisk ersättning vid förseningar över tre timmar. Hur mycket du har rätt till beror på hur lång flygsträckan är, hur omfattande förseningen är och när du informeras.

Flygbolaget ska även ersätta merkostnader på grund av förseningen med upp till cirka 43 000 kronor.

Om förseningen beror på så kallade "extraordinära omständigheter", dit till exempel extremväder räknas, får du dock inte ersättning.

Kontakta flygbolaget

Av de som drabbas begär mindre än en halv procent kompensation och ännu färre får den.

Lööws råd till den som drabbas är:

– Känn till dina rättigheter som flygpassagerare och när det händer, fråga på gaten eller ta kontakt med flygbolaget och fråga hur du ska hantera det.

Flygbolaget kommer att begära uppgifter som flygnummer, resmål och förseningens omfattning. Se också till att ha en kopia av bokningsbekräftelsen.

Blir ärendet svårt att hantera finns en rad bolag som erbjuder juridisk hjälp mot en viss procent.

– Du kan också ha rätt till ersättning för försening från reseskyddet i din hemförsäkring, en separat reseförsäkring eller från en försäkring som kan ingå i ditt betal- eller kreditkort om du betalat resan med kortet, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

TT

ANNONS

Följ ämnen i artikeln