2011 blir ett rekordår för det svenska flyget

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-21

Andra mellanlandningar än de gamla vanliga i London, Köpenhamn och Frankfurt.

Allt större flygplan som också kan flyga längre.

Där har ni två nya trender inom den svenska flygtrafiken.

– Nu är det vanligt att mellanlanda i Istanbul, Doha eller Kiev när man flyger långt ut. Den trenden förstärks också av utökad kapacitet i form av större flygplan, säger Karl Johnsson, flygmarknadsanalytiker på statliga Swedavia, som driver 13 svenska flygplatser.

– Vi står för 90 procent av den svenska inrikestrafiken och 82 procent av utrikestrafiken.

28,4 miljoner

I fjol passerade 28,4 miljoner passagerare de 13 flygplatserna, en ökning med sex procent jämfört med 2009.

Det kunde ha varit minst åtta procent om inte ”Askmolnet” kommit emellan. Det ledde till ett 2-procentigt bortfall av passagerare.

– Strejker och snökaoset, då viktiga förbindelselänkar som Frankfurt och London Heathrow låg nere, var andra faktorer som störde, säger Karl Johnsson.

Rekordökning

Trots det slogs det under det sista halvåret 2010 nya ökningsrekord för varje månad.

2011 väntas bli ett nytt rekordår. Det blir fler och fler avgångar och nya rutter från Stockholm, Göteborg och Malmö.

Med start i höstas har en räcka nya rutter och fler dagliga avgångar tillkommit.

Marocko nyhet

Ett exempel är lågprisbolaget Norwegian som utökat flygplansparken i Stockholm. Bara det har lett till tio fler dagliga avgångar i vinter jämfört med vintern 2010. Bland annat har två destinationer i Marocko lagts till programmet, Marrakesh och Agadir.

En annan vinternyhet är att British Airways (BA City Flyer) startat en linje Stockholm-London City Airport. Två dagliga avgångar där man landar mitt i metropolen i stället för på Gatwick eller Heathrow.

Här följer en sammanställning av det som är nytt för i vinter och där en del startade redan i höstas. Klicka här för att se hela listan.

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

ANNONS

Följ ämnen i artikeln