Nytt bolag lockar med vackra flygvärdinnor

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-09

Lågpriskrig i Indiens luftrum

Kingfishers flygvärdinnor visades upp när det nya flygbolaget presenterades.

NEW DELHI.

Vackra flygvärdinnor och videoskärmar vid varje säte.

Det är konkurrensmedlen när ett nytt lågprisbolag ger sig in i kampen om passagerare - i Indien.

Det nya bolagets ägare Vijay Malla med sin 18-årige son Siddharta.

På måndagen lyfte Kingfisher Airlines - döpt efter ett ölmärke - med sin första tur från finans- och filmmetropolen Bombay till it-centret Bangalore i södra Indien, skriver nyhetsbyrån AFP.

Kingfisher är därmed det första bolag som utmanar den indiska budgetpionjären Air Deccan, som inledde flygningar för snart två år sedan.

Men ytterligare fem lågprisbolag väntas ge sig in i kampen om de indiska flygpassagerarna under det närmaste året.

Kingfisher Airlines kommer att rikta sig till den nya indiska medelklassen och lockar med hög kvalitet till budgetpriser.

- Vi har extremt attraktiva och vältränade flygvärdinnor. Vi har en helt ny flygplansflotta och videoskärmar vid varje säte, säger det nya bolagets ägare Vijay Mallya, som också står bakom ett av landets stora ölmärken.

Vijay Mallya är optimistisk inför framtiden i Indiens växande ekonomi. Inom fem år kommer det att finnas en ny generation på ungefär 150 miljoner konsumenter, spår han.

Och han får medhåll av Indiens flygminister som räknar med en 20-procentig årlig ökning av flygtrafiken de näramste åren.

Enligt Kingfishers webbplats kostar en enkel biljett från Bombay (Mumbai) till Bangalore från 100 dollar (cirka 700 kronor).

aftonbladet.se / AFP

ANNONS

Följ ämnen i artikeln