Hälften av flygplanen prickade

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-16

Fem fick flygförbud efter inspektion

Hälften av alla utländska flygplan som kontrollerades av Luftfartsstyrelsen i fjol fick någon form av anmärkning.

Fem hade så allvarliga fel att de belades med flygförbud eller begränsad rätt att flyga.

Sedan 1999 har Luftfartsinspektionen (som sedan den 1 januari i år ingår i Luftfartsstyrelsen) gjort 400 så kallade ramp checks, oanmälda inspektioner av utländska flygplan. Ungefär hälften av dessa resulterar i någon form av anmärkning.

Ett fåtal är så allvarliga att planet får flygförbud tills de har åtgärdat felet eller en begränsning av hur de får flyga, exempelvis på en lägre höjd än normalt. Förra året hände detta fem av 60 inspekterade flygplan.

Främst är det plan från utomeuropeiska länder som har allvarliga fel. Cirka 25 procent har brister av andra eller tredje kategorin. Om de inte får flygförbud, resulterar det i en rapport till luftfartsmyndigheten i planets hemland.

-Flest anmärkningar får plan från öststaterna och Afrika, medan europeiska plan nästan aldrig får några allvarliga anmärkningar, säger Per-Åke Linder, nationell koordinator för säkerhetsinspektioner av utländska luftfartyg på Luftfartsstyrelsen.

Trasig glödlampa

Men de flesta anmärkningarna gäller lägsta graden av fel. Det kan vara en trasig glödlampa i en exit-skylt. Sådana fel resulterar bara i att kaptenen blir informerad.

Den högsta flygsäkerheten finns i Europa, USA och Australien.

-Här har man också ett väl utvecklat luftfartssystem med noggranna bestämmelser och regler, säger Per-Åke Linder.

Bo Svernström

ANNONS

Följ ämnen i artikeln