Världens största flygbolag bildas i USA

Publicerad 2013-02-14

American Airlines och US Airways går ihop

Även nya bolaget American Airlines kommer att ha sin hemmabas i Dallas Fortworth, Texas.

I natt blev det klart. Världens största flygbolag är på väg att födas när American Airlines och US Airways går ihop.

Det betyder 900 flygplan, 3 200 dagliga flighter och totalt 95 000 anställda.

Affären väntas klubbas igenom i dag efter segdragna förhandlingar som pågått ända sedan i augusti i fjol. Det nya bolaget, som behåller namnet American Airlines, blir då ett snäpp större än den tidigare giganten United Airlines.

Det är det mindre bolaget, US Airways, som är nyckeln bakom sammanslagningen, lite av en David-sväljer-Goliat-saga.

US Airways, som har sin bas i Tempe, Arizona, gjorde i fjol en rekordvinst på nästan fyra miljarder kronor.

Det resultatet ska ställas i jämförelse med American Airlines som de senaste tio åren gått med närmare 75 miljarder kronor i förlust.

Räddningen för bolaget

American Airlines, AA, hisnande förlustsiffror gjorde att bolaget sedan ett drygt år tillbaka rekonstruerats enligt det som i USA går under benämningen Chapter 11. I korthet innebär det att bolaget varit skyddat från fodringsägarna under rekonstruktionen. I och med sammanslagningen väntas dock fordringsägarna få tillbaka det mesta av vad som satsats i AA.

Vad kommer då sammanslagningen att innebära för flygpassagerarna?

Den amerikanska flygtrafiken till Europa kommer att förbättras.

Trafiken på den amerikanska östkusten, inklusive New Yorks La Guardia Airport och Washingtons Reagan National Airport, utökas.

Det blir lättare att med det nya bolaget flyga till destinationer i Karibien och Sydamerika medan rutter till Asien fortfarande kommer att sitta i baksätet.

Blandade reaktioner

Den stora sammanslagningen mellan pionjärbolaget American Airlines och uppstickaren US Airways har mötts med blandade reaktioner.

– Med bara fyra stora flygbolag i stället för fem kommer det att bli lättare att höja priserna. Vinsten med den här affären gynnar bara bolagen, inte konsumenterna, säger Charles Leocha, talesman för en konsumentorganisation.

Flyganalytikern Bill Swelbar väljer att i stället hylla US Airways.

– De har gjort ett absolut fantastiskt jobb med tanke på de resurser bolaget har.

Leif-Åke Josefsson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln