Allt fler klagar på resan

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-25

Lista: Charterbolagen som klarar sig bäst och sämst

Klagomålen på semesterresorna hopar sig enligt ARN:s nya statistik.

Men några researrangörer bryter trenden.

Här är listan på företagen vi klagar på minst.

2010 ökade antalet klagomål med 8 procent jämfört med 2009, från 1556 till 1678 ärenden, enligt ny statistik från Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Det har kommit in mycket ärenden med anledning av vulkanutbrottet på Island, det finns både klagomål på reguljärresor och paketresor, säger Stefan Larsson på ARN.

Bäst i klassen

Men det finns flera arrangörer som går mot strömmen.

I statistik som Apollo begärt ut från ARN framkommer att flera reseföretag har förbättrat sig dramatiskt sedan 2009.

Apollos antal ärenden har nästan halverats, från 59 reklamationer 2009 till 30 ärenden 2010.

– 2010 är annars ett år som kantats av företeelser som man kan förvänta sig ge utslag i ARN. Askmolnet är bara en stor händelse som påverkade många resenärer, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Få prövade klagomål

När det kommer till antalet prövade ärenden där resenären fått rätt av ARN så är Fritidsresor bäst i klassen. Bara i två prövade klagomål under 2010 har företaget fått en knäpp på näsan av ARN.

Nazar Nordic AB är det reseföretag i jämförelsen som förbättrat sig mest från 2009 till 2010. Man har gått från 24 klagomålsärenden till nio, en minskning med nästan två tredjedelar. Å andra sidan har man förlorat i nästan samtliga mål som tagits upp och avgjorts under 2010, sammanlagt 10 av 12.

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

ANNONS