Superplanet kan skapa kaos i flygtrafiken
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-11-04
Kraftig turbulens från nya 787 tvingar fram skärpta regler
Kraftig turbulens från Boeings nya flygplan 787 Dreamliner kan äventyra flygsäkerheten.
Nu skärper amerikanska myndigheter avståndskraven vid start och landning.
Flera flygolyckor har inträffat på grund av turbulens.
Boeings nya skrytflygplan Dreamliner är redan flera år försenat.
Nu kommer nästa smäll för flygplanstillverkaren.
Amerikanska luftfartsmyndigheterna FAA kräver 16 kilometers säkerhetsavstånd till bakomvarande flygplan när Dreamlinern startar, nära tre gånger så mycket som för en jumbojet Boeing 747.
Farlig wake-turbulens
Testflygningar visar nämligen att planet orsakar kraftig wake-turbulens från vingspetsar och motorer, skriver Flygtorgets nyhetsbrev.
Och det finns anledning att ta turbulenshotet på allvar. I Sverige har ett Jas 39 Gripen störtat på grund av turbulens från ett annat stridsflygplan.
På flygplatsen i Sydney, Australien, tappade piloterna på en Saab 340 kontrollen i turbulensen efter en Boeing 747, trots att flygplanen befann sig på parallella startbanor.
Arlanda är förberett
På Arlanda tror man dock inte att Dreamlinern kommer att skapa problem.
– Vi har kapacitet att ta in Dreamlinern även om den kräver lite större separationer. Det dröjer ytterligare några år innan vi slår i taket. Men det klart, den dagen då vi har hälften Boeing 787 och hälften Cessnor som ska starta, då blir det lite marigt. Men på det stora hela ställer inte det nya flygplanet till det för oss, säger Sven Wetterwik, operativt ansvarig flygledare i Arlandatornet till Flygtorget.
Raketteknik
Dreamliner är världens första kompositflygplan. Kompositmaterialet i bland annat flygplanshöljet är hämtat från Boeings raketteknik.
Boeing har sålt sin nya Dreamliner rekordsnabbt trots att det första planet ännu inte är levererat.
All Nippon Airways är först att få en Dreamliner levererad, preliminärt i februari – en försening på tre år.