Avklädd reklam i kampen om flygresenärerna
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-15
Fler flygbolag hakar på sextrenden
Nu satsar allt fler flygbolag på porrig reklam.
I ryska Avianovas reklamfilm står flygvärdinnorna i bikini och skrubbar flygplanet.
Konkurrensen bland flygbolagen gör att de tar till nygamla knep för att locka resenärer.
Fram till på 70-talet var hotpants och lättklätt reklamens bästa vänner. Och nu har flygbolagen alltså hittat tillbaka till det.
Korsetten knyts upp
Airfrance nuvarande kampanj visar en blond modell iklädd i bara en korsett. Bilden är tagen bakifrån och korsetten ser ut att knytas upp av ett litet flygplan som lyfter.
Även Cathay Pacific kör på samma linje. Deras senaste kampanj, som lanserades tidigare i år, är med unga asiatiska kvinnor som poserar i avslöjande kläder.
Avianova satsar hårdast
Hårdast satsar ryska lågprisflygbolaget Avianova. Deras reklamfilm liknar allt annat än flygreklam. Flygvärdinnorna tar av sig kläderna tills de står i bikini och poserar medan de tvättar flygplanet med svampar. Ett gäng brandmän står som förbluffade och tittar på. Aeroflot har haft en kalender där en flygvärdinna poserar helt naken. Listan är lång.
Oljeindränkta kvinnor
Även Ryanair har haft kalendrar med lättklädda kvinnor och Spirit Airlines hade en annons med oljeindränkta kvinnor i bikini. Och likaså väskkedjan Samsonite har hakat på sextrenden genom att använda bilder på en kvinna i kort kjol och högklackat.
Det australiensiska flygvärdinnefackförbundet varnar för den nya trenden då den kan utsätta kabinpersonal för sexuella övergrepp.
"Provokativt"
– Sådan här provokativ marknadsföring där man använder kabinpersonal på detta sätt är inte tolererat i Australien, och det borde det inte vara någon annanstans heller, säger fackförbundets sekreterare Jo-Ann Davidson till Wall Street Journal.