Ryanairs lättklädda reklam förbjuds – för stötande

Uppdaterad 2012-02-16 | Publicerad 2012-02-15

Flygbolaget orsakade läsarstorm med sina halvnakna flygvärdinnor

Ryanair har tidigare kritiserats för sin sexistiska reklam, bland annat av folkpartisten Birgitta Ohlsson. Ryanairs vd Michael O’Leary svarade med att skicka henne ett friex av kalendern.

Flygbolaget Ryanairs annonskampanj med lättklädda flygvärdinnor har upprört tusentals britter.

Den kallas sexistisk och sägs objektifiera kvinnor.

Nu har den förbjudits.

Den avklädda kampanjen orsakade ramaskri bland brittiska tidningsläsare.

Redan 2008 orsakade lågprisbolaget Ryanair ett ramaskri med sin välgörenhetskalender "The girls of Ryanair" - en lättklädd kalender på flygvärdinnor iklädda enbart bikini.

Sedan dess har en ny kontroversiell kalender lanserats varje år, men nu har man gått ett steg längre, skriver Daily Mail.

Det senaste tilltaget från Ryanair är en annonskampanj för detta års kalender.

I annonserna poserar lättklädda kvinnor tillsammans med frasen "red hot fares & crew".

– De är varken sexistiska eller stötande, flygpersonalen ställer upp frivilligt, säger Ryanair om bilderna enligt tidningarna Daily Mail och Inside Ireland.

Storbritanniens Advertising Standards Authority (ASA) är dock av en annan åsikt.

Trots att kvinnorna har gått med på att ställa upp bedöms annonserna, som har visats i brittisk dagspress, som stötande.

ASA anser att många läsare förknippar flygvärdinnor med sex på grund av texten "red hot fares & crew".

Flera tusen människor har protesterat mot Ryanairs reklam, som nu alltså förbjudits.

Se kalendern här.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln