Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Ishotellet tog priset: ”Vi är jätteglada”

Uppdaterad 2018-07-11 | Publicerad 2013-12-04

Det smälter ner varje vår.

Men ishotellet i Jukkasjärvi kommer alltid igen.

För andra gången tog det unika hotellet hem priset som de utländska turisternas bästa upplevelse i Sverige, Trip Global Award.

Under onsdagen delades Trip Global Award ut för sjätte gången, under Svenska Turistgalan i Stockholm. Galan arrangeras av RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige och hölls i år för åttonde gången.

Bland åtta nominerade kandidater röstades vinnaren fram av en internationell jury bestående av researragörer från åtta olika länder: Kina, Ryssland, USA, Tyskland, Holland, Danmark, Norge och Finland.

Ambassadörerna för de åtta länderna närvarade på China Teatern för att tillkännage juryresultaten från respektive land.

Regeländring bäddade för segern

Premiärvinnare 2008 blev Ishotellet i Jukkasjärvi. Då infördes också regeln att vinnaren inte skulle få delta i kommande omröstningar, allt för att sprida gracerna.

Den regeln slopades inför årets omröstning – vilket ishotellet genast tackade för, genom att ta hem utmärkelsen för andra gången.

Precis som i Aftonbladet Resas omröstning ”Bästa upplevelsen i Sverige” blev det knallhårt.

Dan Björk, marketing and sales manager på ishotellet, var smått tagen av att ishotellet återigen stod som vinnare.

– Vi var jätteglada redan när vi blev trea i Aftonbladets omröstning. Vi var så nära, men förlorade mot värdiga motståndare som vi gärna syns tillsammans med.

Vältajmad var segern också.

– Vi öppnar i övermorgon.

Fullbokat?

– Nej, men bra bokat.

Hur ska ni fira detta med era anställda?

– Vet inte än, men jag kan lova att det blir något. Nästan 200 personer jobbar hos oss nu.

Övriga vinnare

En särskild jury utsåg också fyra andra vinnare under turistgalan.

Årets innovation: Dockspot.com

Ett företag som bara funnits sedan 2009 och som ger seglare och båtägare möjlighet att boka hamnplats online för att planera semestern bättre. 40 hamnar i fyra länder är i dag anslutna.

Årets uppstickare: Flycar.

Tyskbaserat företag som flyger passagerare från Stuttgart, Frankfurt-Hahn, München och Hannover till Arvidsjaur i Lappland.

Årets starkaste come back: Isaberg Mountain Resort.

Fritidsby i Gislaveds kommun som investerat stort och utvecklats starkt. Familjevänligt och erbjuder utförsåkning vintertid i bland södra Sveriges bästa backar.

Bäst nyttjande av marknadsföring/distribution: SCR Svensk Camping.

Har blåst nytt liv i en gammal produkt, inte minst genom en ny och fräck slogan: ”Gone Camping”.