Sagan Spies är över i Sverige

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-08-26

Bara smulor kvar av resekungens imperium

Spies lägger ner i Sverige.

Den excentriske miljardären Simon Spies styrde sitt reseimperium med sprit, droger och mängder av vackra flickor.

Men hans unga änka Janni - som blev ensam ägare bara 21 år gammal - körde bolaget i botten.

Om en månad lyfter de sista Spiesresenärerna från Arlanda till solen på Mallorca.

Därmed är cirkeln sluten och en epok som började för 46 år sedan med bussresor till den då nästan orörda paradisön går i graven.

Varumärket Spies anses inte tillräckligt starkt i Sverige - trots att historien bakom det danska charterbolagets uppgång och fall skulle platsa i vilken Hollywoodfilm som helst.

Simon Spies föddes 1921 i ett fattigt hem i Helsingör.

Som 25-åring hade han gjort en rejäl klassresa med två akademiska examen i nationalekonomi och psykologi vid Köpenhamns universitet.

Men Simon Spies var inte nöjd där han satt med sina högar av papper på ett anonymt och trist departement i huvudstaden.

Han ville tjäna pengar - stora pengar.

Han började 1957 med att sälja bussresor till Spanien och lyckades bygga upp en förmögenhet som han använde till att köpa sin egen flygplansflotta.

Osannolik miljardär

Det var en osannolik miljardär i långt hippieskägg som år efter år fyllde tidningssidorna med excentriska utspel.

S Han drack alltid sprit på jobbet och uppmuntrade sina anställda att göra detsamma - "eftersom det skapar arbetsglädje".

S Han omgav sig med unga vackra kvinnor som han kallade sina slavinnor och gav dem skyhög lön i utbyte mot att de alltid stod till hans förfogande.

S Han uppträdde gärna berusad eller drogpåverkad offentligt.

S Till sin lyxvilla på Torö i Stockholms skärgård flög han färska danska dagstidningar till en kostnad av 6 000 kronor - varje dag.

Playboyen och livsnjutaren Simon Spies hade också en annan, mörkare sida.

Han var länge medlem i det danska nazistpartiet.

Skriverierna om nazistbakgrunden var det enda han beklagade och tog avstånd från.

- Jag skrev in mig för att jag ville ha ett jobb som bokhållare i en tysk firma, sa han offentligt.

Men det har framkommit uppgifter om att han var betydligt mer övertygad nazist än så.

Annars hade Simon Spies inga problem med uppgifter om bordellbesök, drogexperiment och vettlöst ekonomiskt slöseri. Bland annat köpte han alltid en extra teaterbiljett till sin promenadkäpp.

1980 kom den då 17-åriga fotomodellen Janni Brodersen in i Simon Spies liv. Hon började som kassörska på kontoret och fick honom att överge sitt harem av vackra flickor.

Simon Spies kunde inte få några barn - påssjukan hade gjort honom steril.

När hans leverskador blev allt allvarligare beslutade han sig för att äkta Janni för att undvika en enorm arvsskatt när han dog.

Skulle bli en glad änka

Den 11 maj 1983 gifte sig paret i Holmens Kirke i Köpenhamn i ett sagobröllop där bara brudklänningen kostade 150 000 kronor.

- Företaget kan fortsätta genom Janni. Men visst tycker jag om flickan också. Tro mig, jag kommer att göra henne till en mycket glad änka, sa han vid bröllopet.

Mindre än ett år senare dog Simon Spies 62 år gammal - och lämnade sitt miljardimperium till den 21-åriga änkan.

På några år lyckades Janni Spies med hjälp av sin storebror, dåliga rådgivare och katastrofala uppköp köra det tidigare bloms-trande bolaget i botten.

- När jag tittar tillbaka så inser jag att jag varit naiv och att jag heller inte har varit tillräckligt kunnig. Jag är ingen robot, det är mänskligt att fela, sa Janni Spies i februari 1996, då Spieskoncernen övertogs av resejätten SLG, nuvarande My Travel.

Romans med Hellström

Då hade hon under åren som resebyrådrottning bland annat hunnit med en uppmärksammad romans med regissören Gunnar Hellström - som hon bodde granne med på Torö.

Janni och nye maken Christian Kjær lever ett tillbakadraget liv utanför Köpenhamn.

Spies lever vidare i Danmark, men i Sverige ger nu My Travel upp.

- Det är aldrig roligt att lägga ner ett bolag. Särskilt inte ett med en sådan historia, sa Eivor Andersson, chef för My Travel Sverige till Aftonbladet efter nedläggningsbeskedet.

Det började med bussar till Mallis

Johan Edgar

ANNONS