Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Flygbolagens bagageslarv ökar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-11

Anders: Jag flyger aldrig mer med British Airways

Checka in och säg adjö till väskan. Flygbolagen är sämre än någonsin på bagage.

– På tre av fyra resor till Thailand har mina väskor kommit bort, säger Anders Filipsson som vägrar flyga mer med British Airways.

Anders Filipsson är otursförföljd. Han har blivit av med sina väskor tre av fyra gånger som han flugit med British Airways.

Flygbolagens strul med väskor ökar för andra året i rad. Det visar en rapport från den europeiska branschorganisationen AEA – Association of European Airlines – som Aftonbladet Resa tagit del av.

Tillsammans slarvade de europeiska flygbolagen bort 6,2 miljoner väskor 2007. En ökning med över en halv miljon väskor jämfört med 2006.

Allra sämst var TAP Portugal som fick ta emot anmälningar från tre procent, nästan 250 000 personer, av sina resenärer förra året.

På andra plats ligger British Airways, som varit bland de sämsta tre år i rad.

Anders Filipsson är så besviken på bolaget att han aldrig tänker flyga med det igen. Tre av fyra gånger har British Airways sjabblat bort hans bagage.

– Första gångerna var jag förlåtande, men nu har jag ruttnat totalt, säger han.

Första gången bagaget hamnade på villovägar var 2003. Sist det hände var i höstas. Totalt har han fått vänta på sitt bagage i fem dagar.

Efter månader med mejlande till British Airways har han fått en rabattcheck på 700 kronor som kompensation.

– Den är helt värdelös eftersom jag bara får använda den vid köp på bolagets egna kontor, där resorna kostar mer, säger han.

Anders Filipsson väljer nu att visa sitt missnöje genom att byta bolag.

– Jag orkar inte bråka mer om det här nu. Nästa resa till Thailand blir med SAS, säger han.

Peter Rasmussen, British Airways Nordenchef, är inte heller nöjd med det egna bolaget.

– Det är beklagligt. Vi har haft stora besvär med bagaget. Mycket på grund av att vi i huvudsak opererar på Heathrow, som är en underdimensionerad flygplats. Men den 27 mars öppnar vi en helt ny terminal där och då räknar vi med att bli bättre. Anders Filipsson verkar ha haft extrem otur. Han borde åtminstone fått pengar till ersättningsköp, säger han.

British Airways backar om ersättning

Efter att RESA uppmärksammat Anders Filipssons fall har British Airways ombeprövat sitt beslut om ersättning för försenat bagage. Från början skulle Anders Filipsson bara få en rabattcheck på 700 kronor i kompensation fast han begärde bonuspoäng för 13 000 miles. Men nu har British Airways meddelat att de tänker ersätta honom bonuspoäng för 90 000 miles vilket motsvarar 20–25 enkelresor till Thailand.

– Jag är väldigt nöjd med beskedet, säger Anders Filipsson.

ANNONS