12 häftigaste flyg-platserna i världen

Uppdaterad 2014-04-04 | Publicerad 2010-06-24

Flygplatsen i Lukia i Nepal, omgiven av höga berg.

En utmaning för piloterna – men en mardröm för passagerarna..

En flygplats där bara åtta piloter i hela världen har tillstånd att landa.

En annan där kungafamiljen har en egen terminal.

Och en tredje där det kan handla om ett fritt fall på 600 meter när planet just har lämnat landningsbanan.

Häng med till några av världens häftigaste flygplatser.

Sammanställning: Leif-Åke Josefsson

1. Courchevel, Frankrike

Här är flygplatsen som ser ut som en förlängning av skidbacken där utförsåkarna susar fram. Och det finns en baktanke med att lutningsgraden på landningsbanan är 18,5 procent. Eftersom strippen bara är 550 meter lång gör ”motlutet” att planen bromsar in mycket snabbare än normalt. Ändå måste de piloter som landar här ha ett särskilt tillstånd.

2. Princess Juliana, Saint Martin

Hit går drömresan för alla planespotters. Närmare de stora planen än på Saint Maarten i Karibiska havet är det svårare att komma. På Västindiens tredje mest trafikerade flygplats dånar planen in rakt över alla soldyrkare på stranden.

3. Matekane Airstrip, Lesotho

Det här är inget för nybörjarpiloter. Matekane ligger på en platå 2 300 meter över havet. Och landningsbanan är bara 400 meter lång. Men det är starten som är värst. Piloten måste ta fart rakt ut över stupet och där kan sedan ett 600 meter fritt fall vänta innan planet får luft under vingarna och kan börja uppstigningen.

4. Don Muang, Bangkok, Thailand

Vem kom på den här galna idén från början? Mitt mellan de båda banorna på denna Bangkok-flygplats ligger en – golfbana! Hela 18 hål dessutom. Behöver det tilläggas att allmänheten portats från banan av säkerhetsskäl.

5. Gibraltar

Vad nu då, landningsbanan korsas av en tungt trafikerad väg. Jo, så ser det ut på Gibraltar där planen måste korsa den enda vägen till det spanska fastlandet. Banan är också bara 1,8 kilometer lång och det gäller att bromsa i tid. För där den tar slut, där ligger havet.

6. King Fahd International, Saudiarabien

Världens största flygplats till ytan, faktiskt större än grannlandet Bahrain. Här har det minsann inte sparats på sekinerna. Moskén kan ta 2 000 troende och den kungliga saudiska familjen behöver inte mingla med allmänheten. De som tillhör den har nämligen en egen terminal.

7. Juancho E Yrasquin, Saba, Nederländska Antillerna

Den ser idyllisk ut från luften, men den är bara 425 meter lång. På ena flanken är det höga kullar, på den andra ett djupt stup och sedan havet. Här kan vindarna spela fula spratt och flygplatsen anses som en av de svåraste att landa på. Men så är förstås endast små flygplan välkomna.

Chubu Centrair International utanför Nagoya.

8-9. Kansai & Chubu Centrair International, Japan

Fem kilometer utanför Osaka fanns inte tillräckligt med mark. Vad göra? Jo, de japanska ingenjörerna konstruerade helt enkelt denna anläggning. Och det var inte billigt, drygt 150 miljarder kronor.

Trots det öppnades ytterligare en japansk flygplats på en konstgjord ö i början av 2005. Chubu Centrair International ligger i vattnet utanför Nagoya.

10. Paro, Bhutan

Enligt Travel & Leisure finns det endast åtta piloter i världen som har licens för att landa i kungadömet. Högsta bergstoppen i närheten är 5480 meter hög och själva landningsbanan ligger på 2235 meters höjd.

I Paro får man förståeligt nog bara landa och lyfta i dagsljus.

11. Tenzing-Hillary, Lukia, Nepal

Uppkallad efter de två män som var först på Mount Everests topp. Visserligen låter då inte 2 860 meter särskilt mycket i jämförelse, men bara två andra flygplatser ligger högre (en i Bolivia, en i Tibet).

Banan är 527 meter lång och 20 meter bred. Men det är omgivningen som utgör utmaningen. I ena ändan ett enormt berg, i den andra ett djupt stup som kan innebära fritt fall.

12. Funchal, Madeira

Här var det tidigare stora problem för större flygplan att landa. Ända tills man kom på den lösning som är en slags broförlängning. Hela 984 meter byggdes på den 1 640 meter långa landningsbana som fanns tidigare.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln